• Головна
  • “Леді в лавандовому” або те, як вистава повертає людину (РЕЦЕНЗІЯ)
17:34, 29 жовтня
Надійне джерело

“Леді в лавандовому” або те, як вистава повертає людину (РЕЦЕНЗІЯ)

Вистава "Леді в лавандовому"

Вистава "Леді в лавандовому"

До 87-річчя Полтавського академічного обласного театру ляльок глядачі побачили оновлену версію вистави Ніко Лапунова «Леді в лавандовому» за оповіданням Вільяма Локка. 

Не хочеться, дуже не хочеться в перших рядках підмінювати цю рецензію жанром «некрологу». Але що поробиш – життя іноді втручається навіть у театральні сюжети, обставини спонукають, а смуток, як легкий осінній дощ, не минає.

"Леді в лавандовому" ще з Ніко Лапуновим

"Леді в лавандовому" ще з Ніко Лапуновим

Вперше цю виставу п'ять років тому поставив на сцені театру ляльок тодішній головний режисер Ніко Лапунов. Нині він у засвітах, але його постановка «Леді в лавандовому» досі залишається однією із найтонших і найлюдяніших жестів театрального мистецтва. Зараз вона знову ожила, і дихає новим життям, не втративши жодного сенсу.

“Леді в лавандовому” або те, як вистава повертає людину (РЕЦЕНЗІЯ), фото-2

Над оновленням вистави працював новий головний режисер – Сергій Смеречук. За його словами, «Леді в лавандовому» не лише пам’ять про Ніко, а й доказ того, що академічний обласний театр ляльок давно переступив дитячі межі й упевнено говорить із дорослою аудиторією.

Море, що викидає людину

Британська п’єса, покладена в основу постановки, говорить про найпростіші й найвічніші речі – про любов, самотність, час, пам'ять і про те, що серце не старіє.

На початку – тиша. Глядач бачить лише декорації: валізи, маленькі будиночки, мотлох життя. Потім на сцені з’являються актори з ляльками, і світ оживає: чути шум моря, гуркіт хвиль, що б’ються об скелі. У цей момент відчувається атмосфера британського узбережжя, де починається ця тонка, лірична історія.

“Леді в лавандовому” або те, як вистава повертає людину (РЕЦЕНЗІЯ), фото-3

Перед нами з'являються дві сестри, Джанет і Урсула, дві жінки, що давно втратили віру в диво. Їхні лялькові двійники лежать серед побутових речей, як матеріалізовані спогади. І ось море викидає на берег незнайомця – Андреа, скрипаля, що змінює їхнє життя і оживляє давно згаслі почуття. 

“Леді в лавандовому” або те, як вистава повертає людину (РЕЦЕНЗІЯ), фото-4

Про акторів

Їхня інтонація точно розставляє головні акценти. Лише троє виконавців – але вони створили таку атмосферу, яку не змогли зруйнувати навіть набридливі виклики мобільних телефонів у залі. Це, до речі, єдиний мінус, який варто згадати. Люди, якщо ви завітали до театру, не забувайте, будь-ласка, вимикати телефони. Не псуйте картину, дайте їй розгорнутися повністю)

“Леді в лавандовому” або те, як вистава повертає людину (РЕЦЕНЗІЯ), фото-5

Попри все, актори залишалися переконливими. Головні ролі виконували: Сергій Мамон (Андреа), Марина Мамон (Урсула) та Алла Вітрюк (Джанет). Вони створили простір, у якому реальність і гра співіснують природно. Без сумнівів – це велике досягнення.

Закодовані сенси

Окрема історія – декорації. Два будиночки, кілька валіз, одна стара кімната. Але ці валізи не просто реквізит: складається враження, що вони теж несуть свій зміст. Оскільки події розгортаються на тлі Другої світової війни, поступово вимальовується думка, що валізи – знаки евакуації, спроби врятуватися, зберегти життя і пам’ять. Та в момент, коли море «випльовує» Андреа, усе змінюється. Його поява наче подарунок долі тим, хто вже перестав чекати.

“Леді в лавандовому” або те, як вистава повертає людину (РЕЦЕНЗІЯ), фото-6

Вистава утримує увагу від першої до останньої хвилини. Навіть сторонні звуки не руйнують магії – глядачі сидять у тиші, слухають, вдивляються, проживають. І коли все закінчується, у залі – мовчання. Те саме, справжнє, щире, яке буває лише після глибокого мистецького переживання.

Післясмак

Фінал не депресивний, хоча на мить може так здатися. Він задумливо-світлий, трохи тихий і дивним чином оптимістичний – навіть тоді, коли все погано. І все це Сергій Смеречук пояснює однією короткою, але дуже людяною фразою:

«Театр повинен повернути людині - Людину».

Можна сміливо стверджувати: «Леді в лавандовому» – це історія про людяність і пам’ять. І це – справжня вистава. Я завжди схиляюся до думки, що виставою можна назвати лише ту, після якої залишаються запитання. А вони, безумовно, були. Це означає, що перегляд не минув даремно: є рефлексія, є відгомін. Це означає, що місія виконана.

“Леді в лавандовому” або те, як вистава повертає людину (РЕЦЕНЗІЯ), фото-7

І, можливо, десь серед тиші після оплесків, сидить Ніко Лапунов і так само думає, уважно слухає і, тихо усміхаючись, дивиться на своє дітище. Тоді вже хочеться сказати не як журналіст чи, прости Господи, "критик", а як звичайна людина:

«Театр, що пам’ятає, продовжує життя тих, хто творив його». 

Фото: Максим Старіков

Раніше ми розповідали історію головного режисера Полтавського театру ляльок Сергія Смеречука

Стежте за усіма важливими новинами у нашому Telegram.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#театр #вистава #Полтава #рецензія
Спецтема
"АртПолтава" — це платформа для популяризації діяльності митців, культурних заходів та театрального мистцетва. Проєкт покликаний зробити висвітлення культурного життя міста доступним, цікавим та різноманітним. Ми хочемо допомогти полтавцям відчути дух місцевої культури, підвищити інтерес до театру та різних культурних подій.
Оголошення