• Головна
  • Молода кров і свіжа енергія. Історія головного режисера Полтавського театру ляльок Сергія Смеречука (ІНТЕРВ'Ю)
18:30, 26 вересня
Надійне джерело

Молода кров і свіжа енергія. Історія головного режисера Полтавського театру ляльок Сергія Смеречука (ІНТЕРВ'Ю)

Фото: 0532

Фото: 0532

Йому 23 роки і він родом із Харкова. Зараз живе в Полтаві й працює головним режисером академічного обласного театру ляльок. Хоча, як зізнається, навіть не планував пов’язувати життя з театром: захопився ним лише в 11 класі. А коли у 2018 році подавав документи до театральних вишів, це стало справжнім шоком для батьків. Адже Сергій навчався у фізико-математичному класі й навіть не знав, що таке театр ляльок.

У 2022 році він закінчив Харківський національний університет мистецтв імені Івана Котляревського за спеціальністю «режисура театру ляльок». А вже за два роки отримав і диплом актора. Його режисерський шлях у Полтаві розпочався з дипломної постановки «Маленький Мук», яка відкрила двері в нову творчу історію. Відтоді молодий режисер, продовжуючи справу Ніко Лапунова, поставив на сцені театру ляльок чотири вистави.

Журналіст 0532.ua Михайло Михайлюк поспілкувався з Сергієм Смеречуком про те, як це – керувати трупою у 23 роки, чи планують відновлювати постановки Ніко, як складаються стосунки із старшими акторами та чи відчуває себе «своїм» у новому творчому домі.

Про початок режисерської кар’єри в театрі ляльок

– Пане Сергію, ви розповідали, що родом із Харкова. Як ви адаптувалися до Полтави?

Я думаю, що моя адаптація досі триває, але поступово я все більше дізнаюся про місто, особливо під час нових постановок, коли приїжджаю до Полтави. Дуже радий, що саме в цьому театрі я знайшов своїх друзів, які постійно мені щось нове показують і розповідають. Зрештою, я пізнаю не тільки саме місто, а й людей, які тут живуть.

– А як керівництво театру ляльок сприйняло молодого режисера з Харкова? Адже зазвичай спершу дивляться на досвід і вік, а потім вже на все інше.

Чесно кажучи, я дуже хвилювався, бо після першої постановки не знав, чи запросять мене знову. І коли покликали, я зрозумів, що роботу оцінили. Після цього була ще одна постановка.

Молода кров і свіжа енергія. Історія головного режисера Полтавського театру ляльок Сергія Смеречука (ІНТЕРВ'Ю), фото-1

– Ви маєте на увазі той час, коли працювали тут як запрошений режисер? 

Так, думаю, саме тоді. Це був 2022 рік. На технічних нарадах керівництво дивилося на ті пропозиції, які я міг внести. І так, крок за кроком, постановка за постановкою, все склалося таким чином, що я працюю тут вже як головний режисер.

Про новий репертуар і поновлення вистав Ніко Лапунова

– Давайте поговоримо про ті вистави, які, власне, на сцені Полтавського театру ляльок ви вже поставили. Їх всього чотири. Що це за постановки і як вони народжувалися?

Я переконаний, що будь-яка вистава має народжуватися з любові. Усе, що звучить щиро й живе на сцені, завжди йде від тепла, емпатії та внутрішньої потреби дарувати глядачеві добро. Це мій принцип: аби в основі кожної роботи була любов. Саме так з’явилися чотири постановки: «Маленький Мук», «Динозаврики», «Пригоди Дороті в країні Оз» та «Занадто довгий сон однієї холодної зими».

– А що буде з тими виставами, над якими працював покійний головний режисер театру ляльок Ніко Лапунов? Їх приберуть із репертуару театру чи вони матимуть нове звучання?

Роботи Ніко Івановича залишаться в репертуарі театру. Враховуючи його величезний внесок і любов до театру, було б великою помилкою їх прибирати. Тому ми будемо поновлювати ці вистави. І робити це будемо дуже обережно: з опорою на досвід акторів, котрі безпосередньо працювали з Ніко. Це важливо, аби не втратити його теми, сенси, художні прийоми, а де можливо і його естетику.

Говорячи про вистави, то це завжди і внутрішній світ режисера. Це частина його життя, його пам’яті. А пам’ять треба берегти.

– Відчувається якийсь зворотний зв’язок від маленьких і дорослих глядачів? Вони якось реагують на ваші вистави? Зізнавайтеся, чи були аншлаги?

Були аншлаги, звісно були. Як на мене, будь-яка дитяча вистава – не зовсім дитяча. Я суджу по собі: коли був маленьким, не любив, коли зі мною розмовляли як із дитиною. Мені подобалося, коли зі мною говорили як із дорослим. Тому я дуже стараюся, щоб у моїх виставах були моменти, де я говорю з дітьми на рівних. Вони все чудово розуміють. І навіть більше – інколи вони розуміють глибше, ніж дорослі. Тому намагаюся бути чесним з усіма. На мій погляд, якщо ти чесний, тебе обов’язково почують.

Молода кров і свіжа енергія. Історія головного режисера Полтавського театру ляльок Сергія Смеречука (ІНТЕРВ'Ю), фото-6

Стосунки молодого режисера із старшим поколінням акторів

– Сергію, ще до офіційного призначення ви три роки співпрацювали з Полтавським театром ляльок і встигли добре познайомитися з трупою. Багато акторів працюють тут десятиліттями, дехто значно старший за вас. Чи відчували ви певні упередження через свій вік?

Ні, такого взагалі не було. І навіть на думку це не спадало. Я дуже прислухаюся до старших акторів, адже вони знають цей театр, його історію й те, з чим я повинен ще знайомитися. Тому я відкритий до їх пропозицій, а вони, своєю чергою, до моїх. У нас склалася така творча взаємоповага.

– А як ви керуєте творчим процесом?

З повагою. Тільки з повагою. Бо я поважаю всіх акторів, і вони це добре знають. Вони знають, що я їх безмежно люблю, і відповідають тим самим. 

– Я спілкувався з різними режисерами, і вони мають різні підходи до керування. Хтось більш суворий і чітко вибудовує бар’єри, а хтось намагається бути дружнім і спокійним, навіть коли щось іде не так. А який ви режисер?

Я вимогливий режисер. Це точно. Якщо говорити про лялькові сцени, то лялька і театр ляльок – це та сама математика. Треба чіткий рух. Він значно сильніший за будь-яке слово. І тут я дуже прискіпливий: мені треба, щоб усе було чітко. Але, якщо враховувати спілкуванні між режисером і акторами, то мені не потрібно на них кричати. Навпаки, я хочу, щоб усе було добре. Моє завдання – показати їх якнайкраще, бо саме їм виходити на сцену. Я завжди дивлюся свої вистави й аплодую їм. Вони показують театр, який несе власне бачення – не насильницьке. І я пропоную це ж саме. Я завжди приходжу підготовленим, знаю, що і як хочу ставити. І як режисер повинен заманити акторів, переконати їх піти разом зі мною. Ні, піти разом з ними. Я не кажу, що я головний. Ми всі головні. Це творчий пошук. А що може бути кращим за нього?

Молода кров і свіжа енергія. Історія головного режисера Полтавського театру ляльок Сергія Смеречука (ІНТЕРВ'Ю), фото-7

Як дипломна постановка стала новим творчим домом

– А чому ви обрали Полтаву як місце для свого професійного зростання? Чи це пов’язано з війною?

Не знаю… Це справді дуже гарне питання. Я мав ставити тут виставу «Маленький Мук» – це була моя дипломна робота у травні 2022 року. Саме тоді й мала відбутися прем’єра. Але з початком повномасштабного вторгнення ми опинилися у підвішеному стані. Пам’ятаю, наприкінці серпня чи на початку вересня мені зателефонувала директорка театру Тетяна Вітряк і запитала, чи все лишається в силі. Я відповів: «Так, ми ж домовлялися». І потім я поставив тут першу свою роботу, далі надійшла пропозиція стосовно наступної, ще однієї… З кожною виставою я звикав до цієї акторської трупи. Вони назавжди знайшли місце в моєму серці.

Молода кров і свіжа енергія. Історія головного режисера Полтавського театру ляльок Сергія Смеречука (ІНТЕРВ'Ю), фото-8

– Ви бачите Полтаву як тимчасовий етап для набуття досвіду чи хочете закласти тут власний творчий фундамент і залишити слід в історії культурного життя міста?

Насправді після початку повномасштабного вторгнення я зрозумів: будувати довгострокові плани неможливо, адже ніхто не знає, яким буде завтрашній день. І тому я просто живу це життя. Ні, якщо так станеться, то я буду радий бути цією людиною про яку ви кажете, яка закладатиме цей творчий фундамент. Але водночас усвідомлюю: я тут гість. Це дає мені певну можливість для розуміння, що час надзвичайно швидкоплинний, і треба встигнути зробити все, що можу, й робити це чесно. Як казав Богдан Сильвестрович Ступка: «Роби своє діло з душею – і твоє до тебе прийде». Це не означає, що завтра на тебе чекають золоті гори. Треба бути терплячим. Але терпіння – це завжди певний відрізок часу, а його нам завжди бракує.

Від фізмату до театру

– Можливо, питання банальне, але все ж цікаво: чому ви обрали режисуру?

Я її не обирав. Так склалося випадково. Взагалі я не планував пов’язувати своє життя з театром. До того, як я вступив у вищий навчальний заклад, моє навчання проходило у фізико-математичному класі Пісочинського колегіуму. Раніше це було селище міського типу неподалік Харкова. І десь за півтора року до вступу я потрапив до дивовижної театральної студії «Блесс». Вона знаходиться при Будинку актора імені Леся Сердюка в Харкові, а керують нею Ірина Сокіл та Вікторія Бєлая. Це неймовірні люди. Вони показали мені ідеальний театр, побудований на взаємоповазі, де навіть до дитини ставляться як до дорослої особистості. І це справило на мене величезне враження: коли я надсилав документи до університетів, мої батьки були щиро здивовані, бо усі заявки я подав лише до театральних вишів Харкова.

– А як це сприйняли батьки? Можливо, вони бачили вас зовсім на іншій професійній стежині.

Я взагалі не думав пов’язувати своє життя з театрам ляльок, бо не знав, що це таке. Уявляв себе драматичним актором чи режисером. Але зараз розумію: театр ляльок, хай пробачать мене колеги з драматичних театрів, набагато ширший. Він дає відчуття тотальної свободи й безмежних можливостей. Батьки, звісно, були здивовані моїм вибором. Та водночас я дуже вдячний їм: вони мене щиро люблять, а головне – довіряють моїм рішенням. 

– Тобто, можна сказати, ви впевнені, що обрали правильний шлях, і батьки теж в цьому переконані, коли бачать ваші успіхи?

– Так, вони мною пишаються, і для мене надзвичайно важливо відчувати їхню підтримку. Ну хто ми без наших батьків.

– Передавайте вітання батькам.

Я вас дуже люблю!

Про чесний театр і плани на майбутнє

– Ви в театрі більше хуліган і новатор чи представник класичних традицій?

Я думаю, що насамперед у цій професії важливо залишатися людиною. Ми можемо бути різними, але головне –  бути чесним із самим собою. Якщо для певної роботи потрібен класичний підхід і він справді доречний, я буду його використовувати. Але якщо відчуваю, що вистава вимагає чогось екстраординарного – скажімо, барабанної установки чи гітари — я не вагаючись вдамся й до цього.

– І останнє запитання. Думаю, ним можна поставити крапочку на сьогодні: які у вас плани на майбутнє?

Ой, це дуже масштабне питання. Чесно кажучи, я не знаю. Мої плани на майбутнє –  жити, бути поруч, залишатися відкритим до цього світу й робити те, що, на мою думку, повинен робити театр. А він буває різним: провокативним, гострим, ніжним, витонченим, наче мереживо. І сьогодні він, на моє переконання, також має говорити про війну. Бо це не лише мистецтво, а й певна форма документування подій, які відбуваються тут і зараз. 

Молода кров і свіжа енергія. Історія головного режисера Полтавського театру ляльок Сергія Смеречука (ІНТЕРВ'Ю), фото-9

Стежте за усіма важливими новинами у нашому Telegram.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#режисер #театр ляльок #Полтава #Сергій Смеречук
Спецтема
"АртПолтава" — це платформа для популяризації діяльності митців, культурних заходів та театрального мистцетва. Проєкт покликаний зробити висвітлення культурного життя міста доступним, цікавим та різноманітним. Ми хочемо допомогти полтавцям відчути дух місцевої культури, підвищити інтерес до театру та різних культурних подій.
Оголошення