18:00, 5 лютого 2020 р.
Надійне джерело
Полтавцям розповіли, які права та обов’язки мають пасажири у громадському транспорті
Кожен з нас буває не лише пішоходом, але і пасажиром. В місті ми здійснюємо поїздки на автобусі, трамваї, тролейбусі, маршрутному таксі і метро, за містомкористуємося електричкою. І під час кожної поїздки ми повинні дотримуватися правил, які визначають обов'язки пасажирів. Проте, мало хто замислювався над тим, що скупчення людей у замкнутому просторі, який пересувається з великою швидкістю, означає ситуацію підвищеного ризику. Для того, щоб уникнути порушень своїх прав першочергово необхідно їх знати. Які права та обов’язки пасажирів у громадському транспорті інформують фахівціРегіонального центру з надання безоплатної втринної правової допомоги у Полтавській області.
Конфлікт між водіями маршруток і їх пасажирами одвічна проблема, адже вони виникають завжди і всюди. Часто у новинах можна почути про хамську поведінку з боку водіїв до пасажирів. Однак, не завжди провина лежить тільки на плечах водіїв.
Пасажири часто заходять у автобус вже з поганим настроєм і намагаються зіпсувати його водіям та іншим пасажирам. Ну і звичайно найцікавіше в маршрутних історіях — це запеклі війни між пассажирами, а все всього навсього через або відкриті, або закриті вікна, особливо влітку. Хтось обов’язково буде задихатися, а когось продуватиме. Пасажири налаштовані на сварки і все це заради того, щоб хоча б 20 хвилин поїздки все було по-їхньому.
Питання щодо прав та обов’язків перевізників, водіїв, пасажирів. контролерів, та кондукторів регулюються Законами України «Про транспорт», «Про автомобільний транспорт», Про міський електричний транспорт, Правилами надання населенню послуг з перевезень міським електротранспортом, постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2004 р. та Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту. Відносини перевізників і пасажирів під час надання транспортних послуг регламентуються Правилами користування міським електричним транспортом, які затверджуються відповідним органом місцевого самоврядування.
В першу чергу зупинимося на тому, які ж права мають пасажири у громадському транспорті. Право на безпечне, своєчасне та якісне перевезення є одним із основних прав пасажирів. Безплатно провозити з собою дітей віком до 7 років без надання окремого місця для сидіння це одне із прав учасників транспортних відносин. Проте, звертаємо увагу пасажирів, що не варто зловживати цим правом та не привчати дітей старше 6 років до того, що усі навколо «повинні», «мають» та «мусять» — особливо коли йдеться про годину пік та наявність навколо літніх людей чи вагітних жінок. Також реалізуючи своє право як пасажирів під час поїздок з дітьми не всі батьки беруть своїх дітей на руки, щоб звільнити сусіднє місце для іншої людини, коли транспорт переповнений.
Серед прав пасажирів слід виділити право безплатно провозити з собою ручну поклажу, одну пару лиж, дитячий візок, санки, велосипед, дрібних звірів і птахів у клітці, собаку в наморднику з коротким повідком, кота, дрібний садовий інвентар у відповідній упаковці; у разі перевезення більшої кількості предметів пасажир сплачує вартість їх перевезення або проводить повторну валідацію проїзного документа за кожну одиницю, що перевищує встановлену кількість; отримувати необхідну інформацію про умови і порядок руху та надання транспортних послуг під час виконання поїздки; на компенсацію заподіяної під час користування транспортом шкоди в порядку та на умовах, визначених чинним законодавством України.
Проте, окрім прав пасажирам не слід забувати і про їх обов’язки, якими вони досить часто нехтують або взагалі не знають про них.
Тож пасажири зобов'язані придбати проїзний документ до початку або під час поїздки у транспортному засобі; після входу до салону транспортного засобу здійснити реєстрацію проїзного документа або оплатити проїзд. При цьому разові паперові квитки необхідно зберігати до кінця поїздки та необхідно сплачувати за перевезення кожного місця багажу.
У разі виявлення контролером відсутності проїзного документа чи не здійснення його валідації, відсутності посвідчення встановленого зразка, що дає право на відповідну пільгу, сплатити штраф у порядку та спосіб, передбачений чинним законодавством України.
Якщо у Вас не має можливості оплатити штраф на місці – вимагайте складання акта про адміністративне правопорушення, але для цього Вам доведеться пред’явити свої документи і вказати Вашу адресу. У такому випадку, штраф Вам надійде поштою.
Якщо ж ви оплатили штраф на місці, контролер зобов’язаний видати вам квитанцію про оплату.
Висаджувати Вас з громадського транспорту контролер не має права! Після складання акту ви можете перебувати в транспорті до прибуття до необхідної зупинці.
Для продовження поїздки пасажир повинен здійснити реєстрацію проїзного документа, в іншому випадку, він повинен залишити салон транспортного засобу на найближчій зупинці; у разі користування тарифним пакетом пільговий, учнівський, студентський, надати контролерам посвідчення встановленого зразка, що дає право на відповідну пільгу; не перешкоджати іншим пасажирам у вільному доступі до валідаторів; мати при собі та пред'являти для перевірки документи, що засвідчують право проїзду на вимогу контролерів, водіїв, кондукторів.
Що стосується наступних обов’язків, то пасажирам під час руху слід зберігати особисту безпеку для цього по можливості стояти обличчям у напрямку руху, триматись за поручні або сидіння тощо.
Входити в салон тролейбуса дозволяється після закінчення виходу пасажирів через усі двері, крім передніх, а виходити - через усі двері.
При вході пасажири повинні дотримуватись черги, а після оголошення про зачинення дверей - припинити посадку.
Звертаємо Вашу увагу, що входити через передні двері тролейбуса, трамвая мають право пасажири з дітьми до 7-річного віку, вагітні жінки, особи з інвалідностю, громадяни похилого віку, працівники перевізника, які мають відповідні посвідчення, проте, на жаль, більшість пасажирів цим обов’язком нехтують.
Забезпечуючи свою безпеку перш за все слід пам’ятати, що найнебезпечніші місця в маршрутці – перша сходинка, де Ви можете травмуватись самим механізмом, що зачиняє двері, та біля дверей – однозначно ніколи не варто спиратися на них. Рано чи пізно якийсь механізм дасть збій, двері відкриються і Ви можете випасти прямо на вулицю. Скупчуватися біля проходу це стало загальною звичкою у громадському транспорті. Як правило на зупинці заходить потік людей і замість того, щоб пройти вглиб салону, вони знаходяться біля дверей. По-перше, так можна травмуватися тому, що двері в деяких видах громадського транспорту автоматичні. По-друге, потрібно хоча би трохи думати про тих, кому незабаром виходити. Адже останнім доводиться буквально «розчищати» собі шлях і силоміць розштовхувати тих, хто заступає прохід. Найцікавіше те, що люди, які стоять прямісінько біля дверей, не виходять на зупинці, щоби пропустити інших. Бути взаємно ввічливими, поступатися місцем інвалідам, громадянам похилого віку, пасажирам з дітьми та вагітним жінкам це один із обов’язків пасажирів, який слід виконувати.
Що стосується поваги до пасажирів, то часто можна спостерігати ситуацію, коли люди стоять впритул один до одного, штовхаються, наступають один одному на ноги і зачіпають один одного сумками та рюкзаками. Не має жодного значення, наскільки заповнений громадський транспорт, рюкзак заважатиме іншим пасажирам пересуватися, тому слід вжити заходів задля того, щоб поїздка була комфортною не лише для вас, а й для інших.
Під час поїздок у громадському транспорті доцільно звертати увагу не лише на власну поведінку, а й зовнішній вигляд, який тим чи іншим чином може заважати іншим пасажирам. У транспорті, тим більше в громадському, наш особистий простір є вже не таким вже й особистим. Враховуючи це слід враховувати не лише Ваші побажання, смаки, а й права інших, тому не варто виливати на себе флакон парфумів перед тим, як заходити в транспорт. адже багато людей не переносить різкі запахи. У годину пік не варто їхати в громадському транспорті з розплетеним волоссям. При цьому не має значення Ваша харизма, адже отримати пасмами Вашого волосся в обличчя не захоче ніхто особливо, якщо навколо тиснява та ухилитися неможливо.
Пасажири також зобов’язані завчасно готуватися до виходу при під'їзді до зупинки призначення та припинити висадку (посадку) після оголошення водія про зачинення дверей.
У разі виявлення у громадському транспорті забутих речей, документів, грошей або інших цінностей повідомити про це контролера, кондуктора, водія або диспетчера на кінцевій зупинці.
Звертаємо увагу, що окрім обов’язків є норми заборони щодо поведінки у громадському транспорті. Так, пасажирам забороняється відволікати увагу водіїв під час руху розмовами та перебувати в кабіні водія. Розмови по мобільному в салоні громадського транспорту це окрема тема, адже часто спостерігаємо як люди, дуже голосно розмовляють по телефону і обговорюють як пройшли вихідні, бізнес, політику та інші речі і це надзвичайно дратує та заважає.
Також пасажирам громадського транспорту заборонено провозити вибухонебезпечні, легкозаймисті, отруйні, їдкі речовини з різким запахом та наркотичні речовини; колючі, ріжучі предмети без належної упаковки; вогнепальну зброю без чохлів та дозволів на носіння та зберігання; громіздкий багаж розміром більше ніж 100х50х30см або вагою понад 40кг, речі довші за 190 см та діаметром більше 30 см (крім дитячих та інвалідних колясок, велосипедів, що складаються, та лиж), а також тварин (крім дрібних звірів і птахів у клітках, а також собак у намордниках за наявності повідків та котів з пред'явленням відповідних документів на них); проїжджати в одязі та провозити багаж, що забруднюють одяг пасажирів, обшивку салону та сидіння.
Перебування в салоні в нетверезому стані або паління є підставою для того, що водій може не допускати до поїздки таких пасажирів.
У громадському ранспорті звертають на себе увагу також і ті, хто дивиться відео на смартфоні або слухає музику — без навушників, однак буває й таке, що людина стоїть у навушниках, але від оглушливих звуків її музики все одно не сховатися. Проте умикати голосно музику, висовуватись з вікон; ставити дітей, багаж та ручну поклажу на сидіння пасажирам забороняється.
Ти не ти, коли голодний. Говорить один із відомих реклемних слоганів. Часто пасажири у громадського транспорту забувають про те, що тролейбус, автобус, маршрутка, трамвай — це не їдальня. Діставати свої бутерброди, пиріжки чи батончики — ознака поганого тону. Звісно, якщо це не міжміський автобус тривалістю понад 3 години. Виняток щодо термінового вживання їжі — якщо у вас діабет чи інші хронічні хвороби. Відовідно до вимог чинного законодавства вживати їжу в салоні громадського транспорту пасажирам заборонено.
Також пасажирам заборонено користуватись аварійним обладнанням без потреби, приводити в дію систему екстреного гальмування та відчинення дверей, а також сигналізацію екстреної зупинки; відчиняти двері під час руху і навмисно заважати їх відчиненню або зачиненню на зупинках, крім потреби запобігання нещасному випадку.
Пасажири повинні поважати працю працівників перевізника, сприяти їм у виконанні службових обов'язків, підтримувати громадський порядок на зупинках та в салонах рухомого складу. Пасажирам забороняється смітити в салоні, псувати салон та його обладнання, викидати з вікон на проїжджу частину сміття та інші предмети; порушувати громадський порядок.
Під час поїздок у громадському транспорті поважайте права інших, не вважайте себе «безсмертним» і не наполягайте на тому, що всі не праві окрім Вас. Будьте взаємовічливі!
Звертаємо Вашу увагу, що Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області працює за адресою:м. Полтава, вул. Європейська, 37/40.
Отримати фахову правову допомогу громадяни можуть звернувшись до відповідних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Полтавській області.
Полтавський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомогизнаходиться за адресою: м. Полтава, вул. Європейська, 37/4, тел. (0532) 56-02-88.
Кременчуцький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги знаходиться за адресою: м. Кременчук, вул. Небесної Сотні, 54, тел. (05366) 3-00-38.
Лубенський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги знаходиться за адресою: м. Лубни, вул. Монастирська, 17, тел. (05361) 77-479.
Правову консультацію можна отримати за безкоштовним номером 0 800 213 103.
Крім того, повідомляємо, що за правовою інформацією заходьте на довідково-інформаційну платформу правових консультацій WikiLegalAid за адресою https://wiki.legalaid.gov.ua/
Пуьлікація за матеріалами Регіонального центру з надання безоплатної втринної правової допомоги у Полтавській області.
Раніше ми писали: Полтавцям розповіли які права мають водії громадського транспорту
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
ТОП новини
Спецтема
live comments feed...