• Головна
  • Реклама лікарських засобів: вплив на споживачів
цілком таємно
09:09, 16 грудня 2013 р.

Реклама лікарських засобів: вплив на споживачів

цілком таємно

РЕКЛАМА лікарських засобів в Україні має великий вплив на суспільство. Крім того, її важко викоренити через великі гроші, які в ній присутні. Реклама загалом займає важливу статтю доходів телеканалів, газет, журналів, радіо та інших ЗМІ. Реклама медичних засобів займає 4-те місце серед усієї реклами у Засобах масової інформації. Саме на рекламі лікарських засобів телеканали за рік заробляють більше 10 млрд. гривень.

Ось простий приклад із сфери реклами. Кілька місяців тому в Узбекистані заборонили рекламу пива на вітчизняному телебаченні. За наступний місяць продажі пива узбекистанських пивзаводів зменшилися у 4 рази. Але продажі російського пива, що рекламується на російському телебаченні, що транслюється в Узбекистані, не похитнулися. Тут нічого не потрібно пояснювати – реклама закладається підсвідомо.

Психологія нашої нації, яка боїться йти до лікаря та до останнього лікується вдома, вразлива. Деякі люди більше довіряють аптекарям, ніж дипломованим спеціалістам, і це знову таки вплив телебачення, де показують усі гучні скандали у лікарнях, безвідповідальних ескулапів. Тому у країні, де 63% людей помирає від серцево-судинних захворювань найбільше продаються препарати, які більше рекламуються. А це – ліки від застуди, знеболюючі тощо. У «іншій» Європі все інакше. Там реклама дуже обмежена, 60-70% препаратів можна купити тільки за рецептом, а в лідерах продаж лікарські засоби від неврологічних, ракових та серцевих захворювань, тобто проти тих хвороб від яких кожного дня помирають тисячі.

Багато говорять у нашій країні й за заборону реклами лікарських засобів. Багато хто підтримує цю ідею, тому що вважає - реклама взагалі, і ліків зокрема шкодить тим, хто її сприймає за дійсне. Та враховуючи економічні реалії, зробити це буде дуже важко. Поки що реклама всесильна і діє всебічно, а реклама медичних препаратів продовжує «самолікувати» українців до сьогодні.

Реклама оточує нас звідусіль і впливає на людей з моменту її розповсюдження (а це 19 століття). І якщо б цей вплив був корисним, то цього матеріалу б не було. Та показник корисності і шкоди, яку завдає реклама, не на користь першої. В питанні медичних засобів це набуває особливої важливості, тому що люди кладуть на олтар своє здоров’я, а іноді й життя.

Не можна заперечувати, що публічні повідомлення можуть бути корисними. Якщо це афіші, анонси майбутніх фільмів чи театральних вистав, або якісна реклама туристичних фірм, магазинів, учбових та медичних закладів. Можна довго міркувати над тим чого ж більше, позитиву чи негативу, але це не є кінцевою метою цього матеріалу.

В Україні давно викликає запитання наявність реклами медичних препаратів, та того як ця реклама впливає на людей. Зараз вже нікого не здивуєш самолікуванням, можливо іноді воно необхідне, але коли це самолікування за допомогою реклами по ТБ – це абсурд.Нескінченні рекламні ролики на вітчизняному телебаченні постійно запевняють, що саме представлені препарати вилікують швидко і без будь-яких ускладнень.А те, що більшість медичних препаратів продається без рецептів, сприяє окозамилюванню. Що вже казати про медичне обладнання, що, як нам кажуть, майже всесильне.

Проте, як зазначає член правління «Асоціації працівників фармакологічної галузі», Ольга Андріївна Хмельницька, «сьогодні Україна виходить на інший рівень якості надання фармакологічних послуг. Беруться за основу стандарти аптечної практики, завірені Світовою Організацією Охорони Здоров’я, і розробляється програма відповідального самолікування. Згодом, фармацевт, задаючи хворому влучні запитання, зможе призначати йому ліки. Або ж, якщо не зможе допомогти, то направлятиме до лікаря».

Уже не перший рік у нашій країні точаться дискусії про те, чи варто змінювати правила гри, рекламуючи ліки? Лікарі говорять, що вони вже надивилися на побічні дії безконтрольного і неправильного застосування препаратів, яким сприяє реклама в ЗМІ. Ситуація лише погіршується. «У нашу клініку щодня приходять хворі з хворобами, обумовленими прийомом медикаментів, – пояснює Володимир Назаренко, головнийлікар відомої столичної клініки. – Як правило, побічні ефекти від неправильного прийому ліків полягають в алергічній або токсичній дії препаратів на організм. Сьогодні до 25% дорослого міського населення і до 70% дітей страждають на алергічні стани (на астму, кропив`янку тощо), чому неабияк сприяє безконтрольне вживання ліків».

Заявлені в анотаціях властивості препаратів часто не відповідають їх реальній дії. Тому й були ініційовані звернення в Антимонопольний комітет з метою перевірки популярних препаратів і внесення змін в український Закон «Про рекламу». Ще одна проблема, що впадає в очі: перебільшення, гіперболізування, присутнє в рекламі препаратів. «Придбайте ці ліки, і всього одна пігулка зробить вас здоровими!» – зрозуміло, таке твердження, перекладене іншими словами, далеко від реальності. Крім того, подібні гасла – порушення закону про рекламу. А з порушеннями треба розбиратися.

Сергій НАДИМКОВИЧ,

для «Вістей».

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оголошення
live comments feed...