12:53, 13 листопада 2013 р.

Європейська модель успіху

«... На підприємствах по всій країні потрібні молоді фахівці, що володіють сучасними знаннями, мають навички застосування цих знань у своїй практичній діяльності, а також мотивовані до саморозвитку і досягнення професійного успіху» - щодня доводиться чути, працюючи в Комунальній установі «Обласний молодіжний центр» Полтавської обласної ради, однією з основних функцій якого є працевлаштування молоді. Саме тому, перебуваючи в Австрії, у рамках програми «Молодь змінить Україну!», за сприяння Благодійного фонду Богдана Гаврилишина, ключовими темами досліджень для мене стали система освіти й працевлаштування молоді в Австрії.
Актуальність вищезазначеного дослідження відобразимо у вигляді статистичних даних на прикладі рідного для мене регіону:

Оцінка ринку праці Полтавської області за останні 3 місяці (матеріали інтернет ресурсу Work.ua, Обласного та міського центрів зайнятості):

Сфери діяльності

Середня заробітна плата вакансій*, грн.

Кількість вакансій

Середня заробітна плата резюме*, грн.

Кількість резюме

ІТ, комп’ютери, Інтернет

1800

30

3335

614

Адміністрація, керівництво середньої ланки

4283

48

7429

2269

Бухгалтерія, аудит

2200

26

2767

1587

Готельно-ресторанний бізнес, туризм

2500

22

3528

334

Дизайн, творчість

2000

9

3785

235

Краса, фітнес, спорт

-

2

3700

139

Культура, музика, шоу-бізнес

-

2

4000

92

Логістика, склад, ЗЕД

2500

28

2883

839

Маркетинг, реклама, PR

3000

15

4130

524

Медицина, Фармацевтика

2000

16

3318

357

Нерухомість

2525

13

2500

30

Освіта, наука

-

14

2270

613

Охорона, безпека

2500

4

4133

297

Продаж, закупівля

3614

129

6785

2587

Робочі спеціальності, виробництво

3400

42

4440

1626

Роздрібна торгівля

2611

50

2328

1358

Секретаріат, діловодство, АГВ

1820

27

2494

1555

Сільське господарство, агробізнес

6000

10

6889

337

ЗМІ, видавництво, поліграфія

2000

8

2658

433

Будівництво, архітектура

5083

23

3483

1025

Сфера обслуговування

1438

32

3448

439

Телекомунікації та зв’язок

2000

16

2804

363

Топ-менеджер, керівництво вищої ланки

-

5

8217

713

Транспорт, авто бізнес

3167

30

3217

963

Управління персоналом, HR

-

5

3768

360

Фінанси, банк

2000

21

3321

1339

Юриспруденція

3000

7

3992

502

Середня заробітна плата

3113

5887

Очевидним є факт високого безробіття, професійно-кваліфікаційних невідповідностей робочої сили та потреб ринку праці, завищені вимоги пошукачів роботи щодо оплати праці згідно обраних вакансій. Особливо яскравого прояву всі ці негативні тенденції набувають при пошуку першого робочого місця.
Незважаючи на активне впровадження сучасних систем навчання, після закінчення здобуття вищої освіти спостерігається великий дефіцит навичок щодо професійної компетентності. Сучасне навчання в українських вузах недостатньо орієнтоване на рішення виниклих завдань в епоху загальної комп'ютеризації та технічного прогресу.
Як же допомогти випускнику вузу впоратися з проблемою нестачі професійних навичок на виробництві? Як допомогти роботодавцю в умовах ринкової економіки отримати висококваліфікованого фахівця , не витрачаючи надалі кошти на підвищення кваліфікації? Як скоротити прірву між теорією і реальністю ?
Відповідь на ці питання має Дуальна система освіти, яка успішно застосовується в Австрії, Німеччині та Швейцарії, статус і рівень економічного розвитку яких, засвідчує результативність системи (рівень безробіття серед молоді віком від 15 до 24 років складає лише 4 - 9 %).

Дуальна система освіти (часто використовується термін сендвіч-програма) передбачає поєднання навчання в навчальному закладі з періодами виробничої діяльності. Дуальна система передбачає пряму участь підприємств у професійній освіті студентів. Підприємство надає умови для практичного навчання та несе всі пов'язані з ним витрати, включаючи можливу щомісячну плату студенту (в перший рік навчання – від 206 до 841 євро, на третьому році – від 231 до 1086 євро). Навчальні заклади на рівноправній основі співпрацюють з підприємствами, на базі яких здійснюється виробниче або практичненавчання.



В Австрії молодь, яка закінчила 9-річну обов’язкову шкільну освіту, тобто у віці 15 років, в своїй більшості обирає професійне навчання в дуальній системі. Тривалість професійно-технічної освіти зазвичай становить 3 роки. Щодо графіку навчальних занять, то лише 1 - 1,5 дні учні так званих ПТУ проводять у профшколі, 3,5 – 4 дні – навчання безпосередньо на підприємстві. І навіть під час звичної для нас «шкільної освіти» 2/3 навчальної програми – це технічні предмети, пов’язані з обраною професійною діяльністю, і лише 1/3 – предмети для загального розвитку.
Для кожної з 244 навчальних професій діє врегульоване законом Положення про організацію професійної підготовки, яке підлягає розробці й актуалізації соціальними партнерами. Це ще одна а
встрійська особливість - соціальне партнерство, що розповсюджується практично на всі галузі економічної та соціальної політики. Тому Австрія служить також показовим прикладом корпоративності, обширного і скоординованого представництва інтересів.

Чотири великих Об'єднання, які є соціальними партнерами:

Палата Економіки Австрії (WKÖ)

Палата Сільського господарства Австрії (LK)

Федеральна Палата праці (ВАК)

Об'єднання Профспілок Австрії (ÖGB)

Вони не тільки представляють інтереси в більш вузькому сенсі, а й є партнерами з тарифів, лобіюють інтереси своїх членів, мають право експертизи законопроектів, що стосуються сфер їх діяльності. Виходячи з цього, дані інституції задіяні різноманітними способами в політичній системі Австрії. У той час як Палати - це законні представництва за інтересами з обов'язковим членством для роботодавців і, відповідно, робочих і службовців, лише Об'єднання профспілок Австрії є союзом з добровільним членством .
Досвід використання дуальної системи навчання показав наступні переваги цієї системи в порівнянні з традиційною:

- дуальна система підготовки фахівців усуває основний недолік традиційних форм і методів навчання - розрив між теорією і практикою ;

- в механізмі дуальної системи підготовки закладено вплив на особистість фахівця, створення нової психології майбутнього працівника;

- дуальна система навчання працівників створює високу мотивацію отримання знань та набуття навичок у роботі, тому якість їх знань прямо пов'язане з виконанням службових обов'язків на робочих місцях;

- зацікавленістю керівників відповідних установ у практичному навчанні свого працівника;

- навчальний заклад, що працює в тісному контакті із замовником, враховує вимоги, які пред'являються до майбутніх спеціалістів в ході навчання;

- забезпечується високий відсоток працевлаштування випускників, так як вони повністю відповідають вимогам роботодавця. Навчання максимально наближене до запитів виробництва. Примітно, що учасником дуального навчання може бути найменша компанія.

Австрія - один із лідерів міжнародного освітнього ринку. Тут щорічно навчається понад 160 000 іноземних студентів.

Система вищої освіти Австрії поділяється на три сектори: університети та університети мистецтв; коледжі, в яких навчають викладачів і соціальних працівників; вищі школи.

Столиця Австрії - Відень є воістину студентським містом - тут зосереджено більшість австрійських та іноземних студентів. Тільки в одному Віденському університеті, найбільшому в країні, навчається близько 80 тис. студентів. Мало хто знає, але цей університет є найстарішим з нині існуючих в країнах німецькомовного регіону. Він був заснований герцогом Рудольфом IV в 1365 році. 

Факультети університету розташовані в більш ніж 60 будівлях на території Відня. Університет налічує 15 факультетів і більш ніж 200 спеціальностей. На даний час в ньому навчаються 80 тисяч студентів, з них 20% - іноземці.

В Австрії досить поширені стажування для студентів та випускників на підприємствах. Щороку приблизно 45 тис. компаній країни приймають близько 130 тис. стажерів.

Всі університети в Австрії державні. Вони знаходяться у віданні федерального Міністерства науки та транспорту. Викладачі та співробітники університетів є державними службовцями.

Всі основні університети фінансуються з федерального бюджету (виняток становить університет в Кремсі, що фінансується державою лише частково). Відповідно, навчання для австрійських громадян є безкоштовним.

До системи освіти Австрії входять також шість художніх вузів, особливе місце Дунайський університет післядипломної освіти в Кремсі. У ньому підвищують кваліфікацію фахівці в галузі європейського права, міжнародних відносин у Європі, mass media, економіки, управління, екології та медицини. Відкритий лише в 1994 році, цей університет проводить серйозні прикладні наукові дослідження.

Академії – це професійні навчальні заклади з трирічним терміном навчання: педагогічні академії (PaedagogischeAkademien), що готують вчителів початкових шкіл, академії з підготовки соціальних працівників, медико-технічні академії, що випускають медичні кадри середньої ланки і технічних асистентів.

Fachhochschulen - це наймолодший сектор австрійської вищої школи, що сформувався лише на початку 90-х. Він орієнтований на 8-семестрові програми професійного навчання. У їх рамках випускникам шкіл даються переважно практичні знання, що дозволяє їм швидко влаштуватися на роботу.

Особисто для мене, знайомство з австрійською столицею, принесло неоціненний досвід, масу інформації та ідей, які слугуватимуть ґрунтом для роздумів, переоцінки пріоритетів, каталізатором для розробки та реалізації нових форм навчання, програм стажування та популяризації позитивних освітніх практик.

Маю надію, що 7 хвилин, на які Ви затрималися за прочитанням статті, спонукають Вас відкрити «порт» для сприйняття змін та постійно «крутити педалі, адже, як тільки цей процес зупинити, велосипед їхати перестане». Вдалого життєвого шляху Вам.


Бобир Юлія, спеціаліст відділу «Центр патріотичного виховання та підтримки громадських ініціатив молоді» КУ «ОМЦ» Полтавської обласної ради



«... На підприємствах по всій країні потрібні молоді фахівці, що володіють сучасними знаннями, мають навички застосування цих знань у своїй практичній діяльності, а також мотивовані до саморозвитку і досягнення професійного успіху» - щодня доводиться чути, працюючи в Комунальній установі «Обласний молодіжний центр» Полтавської обласної ради, однією з основних функцій якого є працевлаштування молоді. Саме тому, перебуваючи в Австрії, у рамках програми «Молодь змінить Україну!», за сприяння Благодійного фонду Богдана Гаврилишина, ключовими темами досліджень для мене стали система освіти й працевлаштування молоді в Австрії.
Актуальність вищезазначеного дослідження відобразимо у вигляді статистичних даних на прикладі рідного для мене регіону:

Оцінка ринку праці Полтавської області за останні 3 місяці (матеріали інтернет ресурсу Work.ua, Обласного та міського центрів зайнятості):

Сфери діяльності

Середня заробітна плата вакансій*, грн.

Кількість вакансій

Середня заробітна плата резюме*, грн.

Кількість резюме

ІТ, комп’ютери, Інтернет

1800

30

3335

614

Адміністрація, керівництво середньої ланки

4283

48

7429

2269

Бухгалтерія, аудит

2200

26

2767

1587

Готельно-ресторанний бізнес, туризм

2500

22

3528

334

Дизайн, творчість

2000

9

3785

235

Краса, фітнес, спорт

-

2

3700

139

Культура, музика, шоу-бізнес

-

2

4000

92

Логістика, склад, ЗЕД

2500

28

2883

839

Маркетинг, реклама, PR

3000

15

4130

524

Медицина, Фармацевтика

2000

16

3318

357

Нерухомість

2525

13

2500

30

Освіта, наука

-

14

2270

613

Охорона, безпека

2500

4

4133

297

Продаж, закупівля

3614

129

6785

2587

Робочі спеціальності, виробництво

3400

42

4440

1626

Роздрібна торгівля

2611

50

2328

1358

Секретаріат, діловодство, АГВ

1820

27

2494

1555

Сільське господарство, агробізнес

6000

10

6889

337

ЗМІ, видавництво, поліграфія

2000

8

2658

433

Будівництво, архітектура

5083

23

3483

1025

Сфера обслуговування

1438

32

3448

439

Телекомунікації та зв’язок

2000

16

2804

363

Топ-менеджер, керівництво вищої ланки

-

5

8217

713

Транспорт, авто бізнес

3167

30

3217

963

Управління персоналом, HR

-

5

3768

360

Фінанси, банк

2000

21

3321

1339

Юриспруденція

3000

7

3992

502

Середня заробітна плата

3113

5887

Очевидним є факт високого безробіття, професійно-кваліфікаційних невідповідностей робочої сили та потреб ринку праці, завищені вимоги пошукачів роботи щодо оплати праці згідно обраних вакансій. Особливо яскравого прояву всі ці негативні тенденції набувають при пошуку першого робочого місця.
Незважаючи на активне впровадження сучасних систем навчання, після закінчення здобуття вищої освіти спостерігається великий дефіцит навичок щодо професійної компетентності. Сучасне навчання в українських вузах недостатньо орієнтоване на рішення виниклих завдань в епоху загальної комп'ютеризації та технічного прогресу.
Як же допомогти випускнику вузу впоратися з проблемою нестачі професійних навичок на виробництві? Як допомогти роботодавцю в умовах ринкової економіки отримати висококваліфікованого фахівця , не витрачаючи надалі кошти на підвищення кваліфікації? Як скоротити прірву між теорією і реальністю ?
Відповідь на ці питання має Дуальна система освіти, яка успішно застосовується в Австрії, Німеччині та Швейцарії, статус і рівень економічного розвитку яких, засвідчує результативність системи (рівень безробіття серед молоді віком від 15 до 24 років складає лише 4 - 9 %).

Дуальна система освіти (часто використовується термін сендвіч-програма) передбачає поєднання навчання в навчальному закладі з періодами виробничої діяльності. Дуальна система передбачає пряму участь підприємств у професійній освіті студентів. Підприємство надає умови для практичного навчання та несе всі пов'язані з ним витрати, включаючи можливу щомісячну плату студенту (в перший рік навчання – від 206 до 841 євро, на третьому році – від 231 до 1086 євро). Навчальні заклади на рівноправній основі співпрацюють з підприємствами, на базі яких здійснюється виробниче або практичненавчання.



В Австрії молодь, яка закінчила 9-річну обов’язкову шкільну освіту, тобто у віці 15 років, в своїй більшості обирає професійне навчання в дуальній системі. Тривалість професійно-технічної освіти зазвичай становить 3 роки. Щодо графіку навчальних занять, то лише 1 - 1,5 дні учні так званих ПТУ проводять у профшколі, 3,5 – 4 дні – навчання безпосередньо на підприємстві. І навіть під час звичної для нас «шкільної освіти» 2/3 навчальної програми – це технічні предмети, пов’язані з обраною професійною діяльністю, і лише 1/3 – предмети для загального розвитку.
Для кожної з 244 навчальних професій діє врегульоване законом Положення про організацію професійної підготовки, яке підлягає розробці й актуалізації соціальними партнерами. Це ще одна а
встрійська особливість - соціальне партнерство, що розповсюджується практично на всі галузі економічної та соціальної політики. Тому Австрія служить також показовим прикладом корпоративності, обширного і скоординованого представництва інтересів.

Чотири великих Об'єднання, які є соціальними партнерами:

Палата Економіки Австрії (WKÖ)

Палата Сільського господарства Австрії (LK)

Федеральна Палата праці (ВАК)

Об'єднання Профспілок Австрії (ÖGB)

Вони не тільки представляють інтереси в більш вузькому сенсі, а й є партнерами з тарифів, лобіюють інтереси своїх членів, мають право експертизи законопроектів, що стосуються сфер їх діяльності. Виходячи з цього, дані інституції задіяні різноманітними способами в політичній системі Австрії. У той час як Палати - це законні представництва за інтересами з обов'язковим членством для роботодавців і, відповідно, робочих і службовців, лише Об'єднання профспілок Австрії є союзом з добровільним членством .
Досвід використання дуальної системи навчання показав наступні переваги цієї системи в порівнянні з традиційною:

- дуальна система підготовки фахівців усуває основний недолік традиційних форм і методів навчання - розрив між теорією і практикою ;

- в механізмі дуальної системи підготовки закладено вплив на особистість фахівця, створення нової психології майбутнього працівника;

- дуальна система навчання працівників створює високу мотивацію отримання знань та набуття навичок у роботі, тому якість їх знань прямо пов'язане з виконанням службових обов'язків на робочих місцях;

- зацікавленістю керівників відповідних установ у практичному навчанні свого працівника;

- навчальний заклад, що працює в тісному контакті із замовником, враховує вимоги, які пред'являються до майбутніх спеціалістів в ході навчання;

- забезпечується високий відсоток працевлаштування випускників, так як вони повністю відповідають вимогам роботодавця. Навчання максимально наближене до запитів виробництва. Примітно, що учасником дуального навчання може бути найменша компанія.

Австрія - один із лідерів міжнародного освітнього ринку. Тут щорічно навчається понад 160 000 іноземних студентів.

Система вищої освіти Австрії поділяється на три сектори: університети та університети мистецтв; коледжі, в яких навчають викладачів і соціальних працівників; вищі школи.

Столиця Австрії - Відень є воістину студентським містом - тут зосереджено більшість австрійських та іноземних студентів. Тільки в одному Віденському університеті, найбільшому в країні, навчається близько 80 тис. студентів. Мало хто знає, але цей університет є найстарішим з нині існуючих в країнах німецькомовного регіону. Він був заснований герцогом Рудольфом IV в 1365 році. 

Факультети університету розташовані в більш ніж 60 будівлях на території Відня. Університет налічує 15 факультетів і більш ніж 200 спеціальностей. На даний час в ньому навчаються 80 тисяч студентів, з них 20% - іноземці.

В Австрії досить поширені стажування для студентів та випускників на підприємствах. Щороку приблизно 45 тис. компаній країни приймають близько 130 тис. стажерів.

Всі університети в Австрії державні. Вони знаходяться у віданні федерального Міністерства науки та транспорту. Викладачі та співробітники університетів є державними службовцями.

Всі основні університети фінансуються з федерального бюджету (виняток становить університет в Кремсі, що фінансується державою лише частково). Відповідно, навчання для австрійських громадян є безкоштовним.

До системи освіти Австрії входять також шість художніх вузів, особливе місце Дунайський університет післядипломної освіти в Кремсі. У ньому підвищують кваліфікацію фахівці в галузі європейського права, міжнародних відносин у Європі, mass media, економіки, управління, екології та медицини. Відкритий лише в 1994 році, цей університет проводить серйозні прикладні наукові дослідження.

Академії – це професійні навчальні заклади з трирічним терміном навчання: педагогічні академії (PaedagogischeAkademien), що готують вчителів початкових шкіл, академії з підготовки соціальних працівників, медико-технічні академії, що випускають медичні кадри середньої ланки і технічних асистентів.

Fachhochschulen - це наймолодший сектор австрійської вищої школи, що сформувався лише на початку 90-х. Він орієнтований на 8-семестрові програми професійного навчання. У їх рамках випускникам шкіл даються переважно практичні знання, що дозволяє їм швидко влаштуватися на роботу.

Особисто для мене, знайомство з австрійською столицею, принесло неоціненний досвід, масу інформації та ідей, які слугуватимуть ґрунтом для роздумів, переоцінки пріоритетів, каталізатором для розробки та реалізації нових форм навчання, програм стажування та популяризації позитивних освітніх практик.

Маю надію, що 7 хвилин, на які Ви затрималися за прочитанням статті, спонукають Вас відкрити «порт» для сприйняття змін та постійно «крутити педалі, адже, як тільки цей процес зупинити, велосипед їхати перестане». Вдалого життєвого шляху Вам.


Бобир Юлія, спеціаліст відділу «Центр патріотичного виховання та підтримки громадських ініціатив молоді» КУ «ОМЦ» Полтавської обласної ради



Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оголошення
live comments feed...