19:24, 10 березня 2021 р.
Надійне джерело
«Лубнигаз» перешкоджав споживачам, які змінили постачальника
Лубенець Олександр Поліч восени минулого року оплатив усі рахунки, щоб не бути винним «Лубнигазу» ані копійки, і вирішив будь-що змінити постачальника. Наступного ж ранку, коли він отримав доступ до особистого кабінету у нового постачальника, до його будинку під’їхали кілька машин. Чоловік навіть не підозрював, з якими намірами приїхали невідомі.
Історія складних стосунків із «Лубнигазом» у Олександра почалася ще шість років тому.
– Колись у нас була ціна за газ 1 грн/м3. Ціна змінилася 1 квітня 2015 р. У березні ми платимо за лютий, у квітні – за березень. У квітні мама заплатила 500 грн за 500 м3. А я пішов захищати Батьківщину (37-річний Олександр – атовець, воював у 2015-2016 рр. у складі десантно-штурмових військ ЗСУ – прим. Авт.).
У серпні 2015 року мама зателефонувала і сказала, що прийшло повідомлення від «Лубнигазу» і ми винні більше 2,5 тисяч гривень за газ.
«Лубнигаз» зарахував оплату, здійснену 17 квітня і призначену за березень, по новій ціні – 7,6 грн/м3. Таким чином за один день 500 кубометрів подорожчали з 500 грн до 3800 грн, а споживачі стали боржниками. Олександр не міг приїхати особисто розбиратись з проблемою, а «Лубнигаз» не пішов на зустріч родині захисника.
– Сказали, що ми надто пізно оплатили послуги, тому все пішло в наступний місяць (хоча оплату за лютий, здійснену 16 березня, зарахували за лютий). Борг перекрили, коли нарахували субсидію – «Лубнигаз» просто привласнив ті кошти.
Коли влітку 2020-го відкрився ринок газу, Олександр почав планувати перехід до нового постачальника. Оформляти якісь паперові документи і ходити в «Лубнигаз» не довелось – оформив заявку в електронній формі, наклав цифровий підпис через систему «Приват24».
– Я пришвидшував перехід, бо розумів, що чекати можна дуже довго і хотів отримати річний пакет по 5,24 грн/м3, щоб економити більше тисячі гривень щомісяця, порівняно з тарифом, який встановив «Лубнигаз». Встиг перейти на початку листопада, але лояльний «Нафтогаз» запевнив, що документи датовані жовтнем, а значить я буду мати жовтневу ціну. Далі мені відкрили доступ до особистого кабінету, я отримав особовий рахунок у «Нафтогазі». Це була радісна подія. Наступного ранку після того, як я став абонентом «Нафтогазу», і це побачили в системі «Лубнигазу», до мене приїхало дві машини.
Пасажири брендованого УАЗику «Лубнигазу» і супроводжуючого легковика першою зустріли на подвір’ї маму господаря будинку. Він вийшов у двір і побачив незнайомців, які зібрались біля входу газової труби до будинку. За словами Олександра, п’ятеро молодиків не представились, не пред’явили документів, поводили себе агресивно і розмова одразу почалась на підвищених тонах.
– Я запитав, хто вони і що роблять у моєму дворі, ще й такою делегацією. У той момент злякався за маму. Один одразу почав допитуватися: «Ви тут хазяїн?». Кажу: «Я-то хазяїн, а ви хто?». Раз вони не представились, то сказав забиратися з двору. У мене був свідок – кум зайшов. Уявляєте, просто приїхали, залізли у двір і хотіли перекрити вентиль, мотивуючи це тим, що нібито у мене не проведене технічне обслуговування? Довелося пояснювати, що ТО ми проходимо не в «Лубнигазу», а у іншого підрядника – малого приватного підприємства. Усі підтверджуючі документи у мене є.
Пояснення господаря будинку не влаштувало представників «Лубнигазу».
– Вони дістали прилад, щось його накрутили, він запищав і вони радісно сказали: «О, у Вас витік газу! Ми все одно перекриємо Вам газ». Тобто як не технічне обслуговування, то витік газу, а якби не це, іще щось би придумали, – міркує Олександр. Згадав історію своєї знайомої (вона також змінила постачальника) – до її квартири зайшли представники «Лубнигазу», попросили відчинити кватирку, бо їм нібито стало жарко. Вона відчинила, а газівник запалив сірника над лічильником. Від протягу він згас. Робітники сказали, що у неї витік і перекрили газ.
Покидаючи двір, незнайомці почали знімати родину Полічів на мобільні телефони, додає очевидець – кум господаря будинку.
– Це мене дуже здивувало, бо має ж бути навпаки. Почали щось городити на зразок «Ваша мама збрехала, що Вас вдома немає». Ми так і не добились, щоб вони представились. Добре, що ніяких відверто злочинних дій не відбувалося, окрім проникнення на приватне подвір’я. На вулиці почали погрожувати, що все одно нам припинять газопостачання: «Викличемо екскаватор, вириємо яму, відріжемо взагалі під землею і заваримо». Я сказав: «В принципі, це ваше право, можете спробувати. Але впевнений, що ви не зможете цього зробити». Я вже був налаштований на сутичку. У них тактика – залякування. Діяли нахабно, самовпевнено. Я так і називав їх, коли пішов потім до «Лубнигазу»: невідомі особи на брендованій під газову службу машині та ще одному автомобілі. Я і справді не можу з упевненістю сказати, що то були не якісь шахраї.
«Лубнигаз» непохитний у своїй позиції – ніяких перепон споживачам, які змінили постачальника не чинять. Просто знаходять різні порушення і реагують.
Конфлікт того листопадового дня вдалося тимчасово загасити завдяки дзвінкам знайомим. Представники «Лубнигазу» поїхали і не чіпали трубу. Пізніше Олександру повідомили – з ним хоче поспілкуватись Єгор Скурідін, заступник гендиректора. Наступного дня він взяв копію договору на технічне обслуговування, щоб довести і зафіксувати, що «Лубнигаз» вже не має відношення до комунікацій у помешканні Полічів.
– Спочатку мене чомусь не хотіли пускати всередину – нібито черга. Потім мене не хотіли приймати, бо всі зайняті. Та мене не треба приймати, просто зафіксуйте документ, що ТО я у вас не проходжу, і скажіть як потрапити до Єгора Скурідіна, який хотів зі мною поспілкуватись. Одна працівниця зреагувала, з’ясувала, що зі мною вже ніхто не хоче говорити. Я їй залишив примірник договору про ТО, вона почала його відмічати. Коли ввела дані в комп’ютер і подивилася результат, у неї такий розпач на обличчі був, як ніби я її колишній чоловік і покинув з боргами: «Так у Вас і ТО не у нас! І Ви ще й перейшли на «Нафтогаз»! Той примірник угоди майже жбурнула: «Все! Ви до нас ніякого відношення не маєте! Взагалі я з Вами не мала спілкуватись!». Я вже розвернувся йти, а вона: «Може Вам таки до начальника!». Побігла другий раз кудись. Повернулась за 5 хвилин і переможним таким тоном, ніби вона виборола олімпійську медаль, доповіла, що пан Скурідін вийде до мене десь через півгодини. Це було смішно, знаю ж, що таке «маринувати» відвідувачів. Я залишив свій номер телефону і сказав, що мені з ним ні про що говорити. Якщо він мене хотів бачити, то я тут. А так він мені не потрібен взагалі. Та й пішов.
У Лубенському відділенні Всеукраїнської громадської організації Комітету захисту прав споживачів Олександру порекомендували приєднатися до колективної заяви-претензії до «Лубнигазу» щодо неправомірного відімкнення від газопостачання та незаконного проникнення на територію приватних домогосподарств, адже це непоодинокий випадок. Відділення безкоштовно допомагає постраждалим споживачам і готує колективний судовий позов.
– Те, що я не дав від’єднати себе від газопостачання – це виняток. В усіх інших випадках, коли приїжджають до людей, вони психологічно ламають, залякують і відрізають газ. Не гребували навіть відрізати газопостачання взимку самотнім людям. А потім виставляють рахунки по 10–30 тисяч… як за нове підключення. Змушують купити новий лічильник, змушують платити за його установку. А на нове підключення потрібна проектна документація і далі, як снігова лавина. Людей «розводять», – говорить Олександр.
Світлана Кравцова з Засулля змінила постачальника і… два місяці мерзла у своєму помешканні. Її історію висвітлювали навіть кореспонденти ВВС News Україна. Без боргів і порушень їй відімкнули газопостачання.
«У «Лубнигазі» перевірили документи. Заборгованості в мене не було. Технічне обслуговування проведене. Інших порушень не знайшли. Єдина можлива причина – перехід до іншого постачальника газу», – розповіла Світлана. Світлана поскаржилась до НКРЕКП, а також звернулась до Офісу президента.
Регулятор відповів їй, що «Лубнигаз» вимкнув газопостачання, бо вона не забезпечила технічне обслуговування газового котла та труб у своїй квартирі. Але таке обслуговування в її оселі робили у 2020-му році двічі.
Єгор Скурідін, заступник гендиректора АТ «Лубнигаз», пояснював для ВВС News Україна уже про зовсім іншу причину – в квартирі споживачки контролер виявив несанкціонований демонтаж газової колонки, тому їй і відімкнули газ. В базі даних компанії не було ні дати, ні підтвердження зафіксованого порушення. Але і самого порушення не було – у споживачки колонки ніколи не було і не передбачалось технічним проєктом, а все обладнання було справним, що підтверджено після технічного обслуговування. Газопостачання повернули безкоштовно як передбачає закон, коли газ вимкнули з вини оператора, а споживач нічого не порушив.
Юристи наголошують: приїздити без попередження і від’єднувати від газопостачання без серйозних підстав представники компанії не мають права. Навіть якщо підозрюється непроведене технічне обслуговування чи щось інше – мають попередити завчасно. Якщо представники компанії завітали без попередження, перш за все, треба дізнатися, хто це, звідки, чи є у них припис або направлення, які дії планують конкретно.
Витік газу обов’язково фіксується актом, який за законом облгази та міськгази мають усунути ліквідувати і відновити газопостачання впродовж двох днів у місті й впродовж п'яти – в селі.
Якщо це проникнення без попередження на територію приватної садиби, можна викликати поліцію. Так само громадяни мають право не впускати при наполегливих намірах зайти в квартиру чи будинок.
Змінювати постачальника з боргами можна. Важливо інше – передавати показники лічильника з 1 по 5 число, інакше це дає підстави постачальнику діяти подібним як у «Лубнигазу» чином.
Усіх охочих змінити регіонального монополіста попереджають: готуйтесь до проблем
Десятки жителів районів, які обслуговує «Лубнигаз», скаржаться на те, що місцевий постачальник додає клопотів, як тільки споживачі хочуть змінити постачальника і мати вигідніші умови. Люди звертаються до поліції, органів місцевого самоврядування, НКРЕП, депутатів усіх рівнів, громадських організацій, Кабміну, Офісу президента.
Тетяна Бойко, координаторка житлово-комунальних та енергетичних програм громадянської мережі «Опора» зауважує: у маленькому містечку чи селі достатньо «покарати» одного споживача за перехід до іншого постачальника, щоб інші навіть не задумувались про якісь зміни, інакше у них будуть такі ж проблеми. А поведінка облгазів така через те, що вони раніше ніколи думали як залучити клієнта – вони просто їм дістались у спадок.
Нещодавно відома блогерка Татуся Бо написала пост обурення діями «Лубнигазу» і маніпуляціями – від сум у платіжках до викривлення інформації. Їй зателефонувала мама – Віра Борисенко, яка мешкає у Круподеринцях Гребінківського району. Тамтешні домогосподарства теж обслуговує «Лубнигаз». Пенсіонерів вганяють в стрес сумами в платіжках, які втричі перевищують реальну вартість – не одразу споживачі можуть дочитатися до приписки дрібним шрифтом, що то пропозиція заплатити наперед. А зараз селом ширяться чутки, що через те, що споживачі тепер платять «Нафтогазу», «Лубнигаз» відріже постачання усім.
– Це поки лише чутки і важко вже знайти від кого вони пішли. Людям складно розібратися. Я пояснила мамі, що якщо вони спробують відрізати, чи робити хоч якісь маніпуляції з мережами, щоб вона викликала поліцію. Мамі важко розібратися з платіжками, бо ще восени приходили якісь дикі суми з припискою щось на зразок «авансова оплата» чи «прогнозована плата». Ми таки добилися пояснення, яку суму платить, і то після мого дзвінка і погроз поскаржитись в НКРЕКП, тоді нам сказали «платіть чітко по лічильнику і не зважайте на суму в платіжці». Мамина сусідка-пенсіонерка платила повну суму, бо не змогла розібратися, – прокоментувала Тетяна Борисенко (Татуся Бо). – Людям важко зрозуміти принцип поділу платіжок – газ і транспортування. До того ж, «Лубнигаз» вперто нараховує температурний коефіцієнт, який і так врахований у тарифі.
Свекруха блогерки – Тетяна Комлик, яка мешкає в Лубнах, й досі не вірить київським платіжкам – у столиці дешевше, ніж в Лубнах. Так само вищий тариф на газ і в Круподеринцях. Блогерка допомогатиме своїм рідним змінити постачальника.
– Тепер абсолютно безкоштовно розповідаю людям, як змінити постачальника. Мотивація у мене проста – через ганебне ставлення «Лубнигазу» до клієнтів. Починаю розмову з попередження: «Готуйтесь до проблем». І розповідаю, що треба зробити, аби їх не було: сплатити борги за транспортування і газопостачання, щоб було пройдене технічне обслуговування, як себе поводити, якщо адекватні відповіді не допомагають. Що потрібно фільмувати, вимагати складання можливих актів на всі дії газовиків, вимагати документи. Шкода, що ми всі не змогли спрогнозувати подорожчання і не йшли в «Нафтогаз» іще коли він пропонував ціну 4,80 грн/м3, – додає Олександр Поліч. Після скандалу, вперше після переходу споживача до «Нафтогазу», йому зателефонували з «Лубнигазу» з’ясувати чи повернувся б клієнт назад, якби вони знизили ціну чи стали лояльнішими тощо. Але Олександр не повернеться, навіть якби в «Лубнигазі» було дешевше.
У грудні 2020 року «Лубнигаз» нарахував Олександру Полічу борг за використання 30 м3 газу, хоча на той час він вже 2 місяці був користувачем «Нафтогазу». Крім того, їх система некоректно відображала внесені покази лічильників – на цю проблему теж масово скаржились користувачі. А ця нібито технічна проблема теж не випадкова – постачальник використовує некоректні показники для завищення плати за розподіл. Зараз інтерфейс сайту взагалі оновився і не відображає даних до 2018 року, а показники узагальнені і відрізняються від вказаних у старих, вже оплачених квитанціях.
– Коли був кінець року, я вніс дані лічильника на сайті gasolina-online.com в особистому кабінеті. Система не сприймає мої дані і мені виставляють у жовтні, наприклад, 200 м3 замість 100. Накручують показник для перерахунку на наступний рік за транспортування. Бо плата за розподіл у поточному році розраховується за споживанням газу в попередньому. Таким чудернацьким методом збільшують плату за розподіл, – показує Олександр Поліч.
Скарги споживачів перевіряються і «Лубнигаз» кілька разів оштрафували
Протягом 2020 року до НКРЕКП надійшло 14810 індивідуальних і колективних звернень громадян з усієї України, які стосувалися порушень із боку постачальників енергетичних і комунальних послуг. За допомогою мобільного додатка “Енергетика онлайн” (його розроблено аналітичним центром DiXi Group і НКРЕКП у рамках проєкту USAID “Прозора енергетика”) споживачами було подано 936 скарг, прокоментувала Вікторія Ткачук, експертка DiXi Group «Українській енергетиці». 85% цих скарг були адресовані компаніям у сфері електропостачання, 15% – газопостачальним і газорозподільчим компаніям.
Через порушення процедури відключення газу та завищення річної замовленої потужності 24 лютого 2021 року НКРЕП оштрафував «Лубнигаз» на 102 тисячі гривень. За даними регулятора, «Лубнигаз» відключив не менше 8-ми споживачів та завищив обсяги споживання для 6-х. На засіданні розглянули у тому числі ще одну історію лубенської родини Назаренків, яку теж виклали в репортажі ВВС News Україна.
Планували застосувати максимальний штраф – 850 тисяч гривень, але гендиректор Ігор Кондратенко пояснив, що ця сума – піввідсотка річної тарифної виручки, є непідйомним тягарем. Члени комісії пішли на зустріч і зменшили штраф за недотримання вимог законодавства, що регулює функціонування ринку природного газу та порушення ліцензійних умов до 102 тисяч гривень. Також АТ «Лубнигаз» зобов’язали до 25 березня 2021 року надати до НКРЕКП письмові пояснення та підтверджуючі документи щодо відповідності системи газопостачання житлового будинку проєктній та виконавчо-технічній документації.
«Підставою для перевірки АТ «ЛУБНИГАЗ» були чисельні звернення громадян м. Лубни у зв'язку із припиненням розподілу природного газу АТ «ЛУБНИГАЗ» та здійснення неправомірного визначення річної замовленої потужності», – уточнили в пресслужбі «Лубнигазу».
«Під час проведення позапланових перевірок, так, були зафіксовані численні порушення, але я не вважаю, що ці порушення сильно серйозні. Перше – при відключеннях газопостачання були складені акти, в яких не було вказано наслідки несанкціонованого газопостачання і не зафіксовані фактичні показники лічильників на час відключення. Коли наші працівники відключають, їм відмовляють у доступі до лічильника, не підписують акти, всі не нервах, особливо споживач, не хоче з нами спілкуватись, закривають двері», – сказав гендирекор.
На питання щодо того, що відключали тих, хто змінив постачальника, Ігор Кондратенко відповів, що це чутки.
У завищенні річних обсягів замовлення, за його словами, також винні споживачі, бо не передають вчасно показники лічильників.
«Ми всім нараховували правильно, виходячи з фактичних показників. Але є споживачі, які не живуть, або не впускають, або виїздять на роботу і не повідомляють показники. Ми навіть увімкнули послугу «Безкоштовний контролер», щоб вони дзвонили і ми приходили, або передавали показники через Вайбер чи Телеграм. Ми регулярно направляємо інформацію через Вайбер, через Фейсбук про наслідки, якщо з 1 по 5 число не повідомити показники. Згідно глави 9 розділу 4 Кодексу ГТС у таких випадках застосовуються розрахункові показники», – пояснив Ігор Кондратенко.
На облгази у найближчому майбутньому чекає укрупнення. Члени комісії поцікавились, чи підтримує представник «Лубнигазу» таку законодавчу ініціативу, але зійшлись на думці, що наразі наслідки цього… питання філософське.
Також в НКРЕП зазначили, що працівники компаній-постачальників мають набір різних інструментів, щоб не доводити свої стосунки зі споживачами до перевірок нацкомісією. Це відповідальність колективу за свою поведінку перед споживачами.
Пізніше, 4 березня регулятор на своєму засіданні повторно оштрафував «Лубнигаз» – штраф збільшили до 204 тисяч гривень. В НКРЕП з’ясували, що договірні відносини ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ЛУБНИГАЗ» та ТОВ «ЛУБНИГАЗ-ТРЕЙДИНГ» можуть свідчити про можливі порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу ТОВ «ЛУБНИГАЗ-ТРЕЙДИНГ» при складання платіжних документів та виставленні рахунків споживачам. Нацкомісія також має наміри перевірити достовірність даних, поданих постачальником.
Наразі «Лубнигаз» припинив постачання газу. Споживачі, яких раніше обслуговував цей постачальник, мають обрати нового, ринкового постачальника газу. Порівняти цінові пропозиції постачальників можна ресурсах «Газотека» чи «ГазПравда».
Автор: Ольга Ружицька
Бажаєте отримувати найважливіші новини Полтави у месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
ТОП новини
Спецтема
Оголошення
13:21, 1 грудня
1
15:29, 4 грудня
3
17:40, 29 листопада
117
22:50, 30 листопада
7
live comments feed...