18:00, 1 листопада 2020 р.
Надійне джерело
Що буде з дизельними автомобілями в Україні?
Першим українським містом, який перенесе європейську практику екообмежень для авто в Україну, може стати Львів. Але потрібні зміни в законодавстві, пише UBR.ua.
Львів став першим українським містом, де заговорили про потенційну заборону в'їзду дизельних автомобілів.
У комплексі заходів щодо поліпшення якості повітря, розроблених управлінням екології та природних ресурсів Львівської міськради і вже схвалених його виконавчим комітетом, обмеження пропонується ввести до 2030 року.
З 2021 року планується почати готувати необхідну для забезпечення заходів інфраструктуру і формувати спеціальні міські зони, переміщатися по яких не можна буде машинам з підвищеним рівнем шкідливих викидів:
- вантажному транспорту,
- авто віком понад 30 років, які не мають карбюратора
- не відповідають жодному з встановлених євростандартів палива.
- в кінцевому підсумку заборона всіх "дизелів".
Low emission zone (LEZ) впроваджуються в містах Євросоюзу з кінця 2000-них: на вхідних в них територіях в'їзд може бути як заборонений повністю, так і бути платним.
Різняться і масштаби міських просторів, що входять в LEZ, і вимоги до екологічності автомобіля, але саме право місцевих органів впроваджувати міру зазвичай закріплюється центральними органами влади, рішення яких при цьому часто оскаржуються в суді.
Львівську програму заходів ще належить розглянути депутатським комісіям і на сесії міськради. Однак розробники заходів з управління екології міськради наголошують на необхідності внесення змін і в законодавство України, пояснюючи, що без цього заборонити в'їзд авто з тим або іншим типом двигунів місцеві органи влади не можуть.
В останні роки найбільш активно обмежують переміщення для дизельних машин в Німеччині, де муніципалітети застосовують такі заходи в кварталах або на окремих вулицях, відведених під LEZ, на підставі федерального закону, прийнятого ще в 2007 році.
Обмеження на в'їзд поширюються на автотранспорт з підвищеним рівнем шкідливих речовин у вихлопних газах, який визначається екологічними стандартами Євро. У більшості міст, що беруть участь в програмі, штрафують за переміщення в LEZ власників дизельних авто з Екостандарт до Євро-5 включно, який став обов'язковим для всіх вироблених в ЄС нових авто з 2009 року, і бензинові машини до стандарту Євро-2, введеним в 1995 році.
Щорічно обмеження стають більш суворими. Наміри ввести повну заборону на користування дизельними авто до 2025 року в 2016 році висловлювали градоначальники Парижа, Афін, Мадрида і Мехіко. Уже зараз обговорюється можливість розширення "санкцій" списку еко-стандартів на Євро-6 в Німеччині - даний клас, який став обов'язковим для нових авто в ЄС з вересня 2015 року, в Україні хочуть ввести тільки в 2025-му.
Поки що втрачають популярність машини на дизпаливі продовжують користуватися популярністю в Україні - за 2019 рік через 496,5 тис. Зареєстрованих легковиків більше половини припало на дизелі, більше 88% склали б / у, ввезені з-за кордону.
Однак львівська влада, стала першою в Україні, хто заговорив про впровадження європейської практики, спочатку планують вводити менш суворі заходи - повної заборони дизелів пропонується досягти тільки до 2030 року.
З 2021 року пропонується сформувати місцеві LEZ, які будуть включати зони і перехрестя з найбільшим рівнем забруднення повітря. Заборона на переміщення в них буде поширюватися на вантажні авто, а також на легкові, які не відповідають визначеним євростандарту палива, або у яких відсутній альтернативний привід. З 2025 таким ТЗ хочуть повністю заборонити в'їзд до Львова.
З 2021 року в LEZ планується також обмежити доступ для машин до 1991 року випуску, підтриманих і не мають каталізаторів авто. Забезпечити контроль за дотриманнями нових норм пропонується за допомогою розвитку системи відеоспостереження та інтеграції її в загальноукраїнську систему, а також шляхом введення регламенту проведення техогляду транспортних засобів, включаючи громадські та комунальні.
Це, втім, не єдині заходи щодо поліпшення якості повітря, запропоновані програмою. Серед інших, що стосуються регулювання транспортної сфери:
- відмова від співпраці з перевізниками, автобуси яких не відповідають стандартам за рівнем шкідливих викидів. Контроль відповідності маршрутними таксі екостандарта Євро-2 і використання громадським транспортом каталізаторів;
- впровадження контролю за автопарком перевізників, включаючи таксі та служби Uklon, Uber і т.д., в частині впливу на якість повітря і штрафування за порушення;
- підтримка спеціалізованих курсів по ефективним методам водіння для водіїв перевізників (мінімізація холостого ходу двигуна, підтримання стійких швидкостей щоб уникнути різкого прискорення і гальмування). Вказується, що це дозволяє знизити обсяг споживання палива на 6,5-10% і, відповідно, зменшити рівень шкідливих викидів в атмосферу;
- оновлення концепції електромобільності міста, включаючи встановлення знижок на парковку для власників е-транспорту і розширення мережі зарядних станцій.
Погоджуються з тим, що для заборони на в'їзд дизельних авто і створення LEZ в українських містах необхідно оновити національне законодавство і юристи.
Автоюрист Володимир Караваєв зазначає, що відповідним законопроектом потрібно внести зміни в закон України "Про дорожній рух" в частині повноважень органів місцевого самоврядування на тимчасове обмеження руху транспортних засобів. У ньому також потрібно уточнити, для яких категорій ТЗ може бути встановлено обмеження, чи можуть вони бути тимчасовими або постійними.
"Критерії та обставини, при яких такі обмеження можуть впроваджуватися, можуть бути визначені окремою постановою Кабміну", - уточнив Караваєв. Він також зазначає, що, як і в випадку ЄС, рішення влади може бути оскаржене. Так, згідно з Конституцією України, громадянам гарантується свобода переміщення.
Через поки незатверджене повернення обов'язкового техогляду в Україні, для контролю за дотриманням нових норм одного розвитку системи відеоспостереження буде недостатньо: багато водіїв, які купують б/у авто з Європи, вирізають каталізатор, зазначив директор консалтингової компанії в сфері транспортного планування A + C Україна Дмитро Беспалов. Таких машин, зауважив Володимир Караваєв, в Україні близько 2 млн.
Через поки невизначену ефективність та впровадження техогляду для того, щоб встежити за екологічними порушеннями, доведеться вводити вибіркову перевірку автомобілів, вважає Дмитро Беспалов. Однак це також несе в собі корупційні ризики.
"У нас вже були екопости: працювали люди в спеціальній формі, які могли зупинити машину, засунути в вихлопну трубу газоаналізатор і в разі перевищення норми викидів встановити штраф. У Києві ця тема, як і в випадку з блокаторами, була дуже сильно дискредитована. Чесно кажучи, я не думаю, що ці заходи можна впровадити у нас найближчим часом: тим більше в Україні не той рівень проблем з мобільністю, який є в Європі. На даному етапі такі заходи можуть бути неефективними ", - вважає директор А + С Україна Беспалов.
Бажаєте отримувати найважливіші новини Полтави у месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
Спецтема
Оголошення
14:38, 28 листопада
6
14:38, 28 листопада
24
09:20, 29 листопада
8
09:20, 29 листопада
6
21:07, 27 листопада
25
live comments feed...