Текст повинен бути точно сформульований, розміщений на видному місці і завдано так, щоб його не можна було видалити. Також в інформації про продукти повинні бути відсутніми сторонні графічні елементи. Алергени в тексті варто виділяти шрифтом або кольорами, щоб відрізняти їх від інших інгредієнтів.
Що змінить законопроект
Саме для таких цілей і був розроблений законопроект, який допоміг би навести порядок в маркуванні продуктів, а торгові точки і виробники перестали обманювати покупців. До слова, документ розроблявся за нормативами Європейського союзу.
"Основною метою законопроекту є забезпечення належної поінформованості споживачів про харчові продукти. Проектом закону забороняється використання інформації, яка може ввести споживача в оману. Вказана заборона поширюється також на рекламу і представлення харчових продуктів", - написав заступник голови комітету верхновний Ради з питань аграрної політики та земельних відносин Олександр Бакуменко на своїй сторінці в Facebook.
У законопроекті, який розглядала Рада, пропонується безліч різних змін, ми ж виділимо головні з них:
встановлено мінімальний розмір шрифту - 0,9 мм, також текст повинен бути розбірливим, не перекриватися різними графічними елементами і не змішуватися з фоном;
в обов'язковому порядку повинна надаватися інформація про харчові добавки та допоміжні речовини, які викликають алергічні реакції або непереносимість. Ця інформація повинна виділятися окремим кольором;
обов'язкова вказівка на упаковці даних про те, чи піддавався харчовий продукт розморожуванню. У меню кафе, ресторанів та інших закладів громадського харчування теж потрібно буде прописати алергени, які знаходяться в стравах;
інформація про поживну цінність деяких продуктів стане необов'язковою. Ця норма поширюється на продукти, "які не піддавалися переробці або щодо яких інформація про поживну цінність не є визначальним фактором прийняття споживачами рішень про їх купівлю";
в разі необхідності потрібно буде вказувати на упаковці країну виробника;
для продуктів, що швидко псуються, залишать маркування "використовувати до", а для всіх інших товарів вводиться термін "мінімальний термін придатності". Він означає дату, після якої продукт все ще можна вживати, хоча вже можливі зміни деяких його властивостей;
на свіжих фруктах і овочах, алкоголі, хлібі і солодощах, а також солі, цукрі і оцті можуть не вказувати термін придатності;
при необхідності потрібно буде вказувати умови зберігання, при яких продукт не втратить своїх властивостей;
вся вищезазначена інформація повинна розкриватися і при продажу товарів онлайн;
якщо харчовий продукт зберігається не більше трьох місяців, у даті досить вказати день і місяць виробництва. Якщо харчовий продукт зберігається більше трьох місяців, але менше 18 місяців, у даті досить вказати місяць і рік, а ось якщо харчовий продукт зберігається понад 18 місяців, у даті досить вказати рік виробництва.
оператори ринку будуть добровільно вказувати мінімальний термін придатності для тих продуктів, які фасуються безпосередньо в самих магазинах або ж продаються на вагу.
Якщо будуть порушені вимоги до маркування, юросіб збираються штрафувати на 15 мінімальних заробітних плат (мінімальна зарплата складе 4173 грн з 1 січня 2019), тобто на 62 565 грн, а фізосіб-підприємців в розмірі 10 мінімальних зарплат - 41 730 грн.
А от якщо не буде вказана інформація про алергени, то юридичних осіб оштрафують на 30 мінімальних зарплат (125 190 грн), а фізосіб-підприємців на 20 - 83 460 грн.
Коли зміни вступлять в силу
Закон вступить в силу не відразу, а тільки через півроку після його публікації. Правда, в документі є статті, які вступлять в силу набагато пізніше, наприклад, через два роки. До того ж, передбачено перехідний період, за який всі учасники ринку зможуть переформатуватися на нові норми.