«Полтаву мають відвідувати 600 000 туристів на рік», - народний депутат Анна Романова

«Полтаву мають відвідувати 600 000 туристів на рік», - народний депутат Анна Романова, Володимир Паршевлюк

Про проблеми і перспективи туристичної галузі, загрози трудової міграції та позови до нечесних туроператорів – народний депутат від Самопомочі відверто відповіла на запитання журналіста 0532. ua під час робочого візиту до Полтави.

-Пані Анно, чому Україні поки що не вдається стати привабливою для туристів з-за кордону?

-Найголовніша проблема – ми не вміємо себе рекламувати. У 2016-му році Україна увійшла до ТОП-10 країн, небезпечних для туристів. Іноземці не уявляють, де знаходиться Донбас, яку частину країни він займає. Для більшості країн світуми - держава у стані війни, небезпечна для відвідування. Оскільки нормальний турист завжди думає про свою безпеку, до нас, природньо, їдуть неохоче. Крім цього, у нас відсутня державна програма фінансування туризму. У Туреччині у 60-х роках держава вкладала величезні кошти у побудову готелів та облаштування їх території. Зараз вони отримують із цього дохід. У нас досі сподіваються, що туризм може розвиватися за рахунок ентузіастів. Без підтримки держави, насамперед фінансових вкладень, це неможливо.

-Нашу Полтаву можна назвати туристичним містом?

-Щоб місто можна було назвати туристичним, кількість туристів, які відвідали його за рік, має вдвічі перевищувати кількість населення. Тобто, у випадку Полтави місто мають відвідати 500-600 тисяч туристів за рік. При цьому, слід уточнити, що турист – це той, хто переночував у місті, у місцевому готелі, та залишив тут свої кошти. Адже потрібно враховувати не лише кількість, але й якість туристів. Сенс не у тому, щоб у місті чи області побувала найбільша кількість людей, а у тому, скільки коштів вони привезуть в економіку регіону.

-Що потрібно зробити, щоб Полтава стала привабливою для туристів?

-Перш за все, потрібна політична воля для вкладання коштів у туристичну галузь. Потрібне якісне просування свого бренду, свого продукту. Полтава може бути центром гастрономічного туризму. При цьому навряд чи вдасться зацікавити туриста виключно одним містом. Туристична екскурсія Полтавою займає три години, а цього недостатньо, щоб турист залишився у місті на цілий день. Тому є сенс об’єднувати туристичний бренд разом із відомими особистостями, цікавими місцями – із Гоголем/Диканькою, із гончарством/Опішнею.

-Які приклади успішної реалізації туристичного бренду на рівні Україні?

-Це, безумовно, Львів. Він прогресивний, стратегічний і має свій усталений бренд. Львів відкритий для світу. Він має найбільше авіарейсів до інших міст. Взагалі зручна логістика – це один із найголовніших факторів розвитку туризму. Полтаві також потрібно це врахувати, якщо вона дійсно має амбіції туристичного міста. Як приклад вдалого розвитку туристичного бренду для внутрішнього туризму, можна назвати Камянець-Подільський. Він пройшов шлях від маловідомого міста із одним готелем до одного із центрів туризму в Україні із якісною інфраструктурою і високою впізнаваністю, принаймні, в межах України.

«Міграція має бути прирівняна до стихійного лиха!»

-У Полтаві Ви, зокрема, зустрічалися із студентами і говорили їм про перспективи їх майбутнього в Україні. Які аргументи мають переконати молоду людину залишитися у країні, а не поїхати жити і працювати за кордон?

-По-перше, в Україні існує запит на освічену молодь. Це справді так. Потрібні молоді люди із хорошими знаннями і амбіціями. І роботодавці готові їм довіряти і давати можливість розвитку. По-друге, робота з кордоном, як правило, не дає таких можливостей, які є в Україні. Більшість тих, хто виїздить за кордон, працюють там на важкій низькооплачуваній роботі без перспектив кар’єрного зростання. Приміром, те, що розповідають про США, що це «країна можливостей» - не більше, ніж красивий міф. В Україні дійсно є можливості для кар’єрного росту молоді. У нас можуть бути реальні приклади, коли молода людина без будь-якого протеже стає у 30 років народним депутатом чи заступником міністра. Це абсолютно реально.

-Як ви ставитеся до нинішньої хвилі трудової міграції, насамперед, до Польщі?

-Як на мене, міграція має бути прирівняна до стихійного лиха. І держава має зробити усе, щоб її зупинити. Адже ми втрачаємо працездатне населення, яке їде виробляти валовий продукт для економіки інших країн. Ми зараз не можемо зрозуміти справжні масштаби цього явища. Ніхто, насправді, не знає: скільки українців поїхали працювати за кордон і чому? Перш за все, потрібно провести перепис населення, щоб знати реальну кількість. За одними даними нас – 42 мільйони. За іншими – 35 чи навіть 32 мільйони . Різниця - 7-10 мільйонів. Уявляєте, які можуть бути масштаби маніпуляцій під час виборів?!

-Як зупинити міграцію?

-Треба зрозуміти її головні причини. Якщо люди шукають за кордоном кращі умови життя, значить потрібно підвищувати якість життя в Україні. Якщо головна причина – різниця у заробітній платні, то зясувати, чому насправді не підвищується зарплатня в Україні? Тут кілька факторів. Один із них – корупційний. Тому що власники фірм та підприємств частину прибутків витрачають не на стимулювання працівників, а на хабарі та відкати чиновникам. Інший фактор – ментальний. Наші роботодавці звикли отримані прибутки витрачати на придбання дорогих авто чи великих маєтків, а не на підвищення оплати праці для людей. Підприємець у Європі купує недорогий «Фольксваген» і дає достойну зарплатню працівникам, його колега в Україні економить на людях, але їздить на «Мерседесі» класу люкс. Ця практика має змінитися. І українські роботодавці повинні зрозуміти, що в умовах глобалізації за рівнем заробітних плат вони мають конкуруватине між собою, а з рівнем заробітків у Європі.

«Туроператорів-шахраїв мають позбавляти ліцензії!»

-Ви ініціювали позов до суду на туроператорів-шахраїв. Як змінити ситуацію, коли нечесні організатори туристичних подорожей наживаються на довірливості українців?

-Так, цього року сталося кілька прикрих випадків, коли нечесні туристичні оператори обдурили людей, і наші громадяни за по кілька днів чекали на літаки в аеропортах: без харчування, без поселення у готелях. Це, до речі, також до питання щодо нашої репутації у світі. Як до нас можуть ставитися, коли тисячі іноземців бачать наших туристів, кинутих напризволяще?!

Я дійсно була ініціатором позову до таких туроператорів. До речі, це переважно відомі фірми, які отримують надприбутки. При цьому, хоча постраждали від шахраїв близько 3 тисяч українців, люди найчастіше відмовляються від підтримки позовів. Напевно, їм пропонують якісь гроші, фактично, «подачки», аби люди не відстоювали свої порушені права у суді.

Щоб змінити ситуацію, ми підготували законопроект за номером 8317, який запроваджує жорстку відповідальність туроператорів. Якщо фірма отримала у людей гроші за організацію поїздки, але не відправила їх вчасно із аеропорту, не поселила – її мають позбавляти ліцензії. На жаль, Мінекономіки не підтримує наш законопроект. Очевидно, у міністерстві є люди, які прикривають нечесних туроператорів.

-Що робити українцям, щоб не стати жертвами таких туристичних ділків?

-Найчастіше шахраї приваблюють людей наднизькою ціною. Люди мають розуміти, що тур для усієї сім’ї до Туреччини із поселенням у п’ятизірковому готелі не може коштувати 2000 доларів. Тоді коли один переліт, насправді, обійдеться у більшу суму. Втім, найголовнішу роль у захисті громадян має відіграти держава, яка повинна перевіряти туроператорів після подібних скарг і, у разі потреби позбавляти їх ліцензій.

Розмову провів Володимир Паршевлюк

Самопоміч Полтава туризм РомановаАнна інтерв'ю міграція
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію

Коментарі