09:07, 26 липня 2017 р.
У Полтаві чотири рази планували запустити трамвай
Трамвай в Полтаві міг з'явитися чотири рази: незадовго до революції, після, перед війною і в 60-х роках. Здавалося, що ось-ось - і загримлять по кільцю залізні вагончики, задзвенять на «каменке» рейки під колесами і блиснуть іскри біля Київського вокзалу від вже майже готової до прокладання контактної мережі...
Вперше ідея будівництва трамвайної системи в Полтаві виникла в 1910 році. Місто почало стрімко зростати і розвиватися, і виникло питання про запуск міського громадського транспорту. Розглядалося кілька варіантів видів транспорту: паровий трамвай, тролейбус і електричний трамвай. Перевагу було віддано електричному трамваю.
Наприкінці 1910 року Полтава уклала контракт з бельгійським Анонімним Товариством електричного трамвая і освітлення, яке запропонувало вигідний і зручний проект трамвайної мережі шириною колії 1000 мм. У 1913 році почався проект будівництва шляхів. Йшли деякі підготовчі роботи, і прокладати рейки планувалося почати в 1914 році. Однак почалася перша світова війна, яка завадила прокладати шляхи, і проект був закритий (цитата з Вікіпедії).
Повернулися до ідеї в 1922 році. За новим проектом трамвай повинен стати на рейки з шириною колії 1524 мм. У 1924 році почалося будівництво, були виділені кошти на придбання трамвайних рейок. Але будівництво було незабаром зупинено...
Втретє ідея була піднята в грізному 1939 році. Ось що пише про це тодішній головний архітектор міста Лев Вайнгорт в своїй книзі "Записки провінційного архітектора": "Влітку 1939 після ювілею (230-річчя) Полтавської битви мені було доручено виїхати до Києва в Міністерство комунального господарства. Як головний архітектор міста, я повинен був брати участь в засіданні технічної ради, де розглядався проект будівництва трамвая в Полтаві. У яскравий липневий день я вперше приїхав до Києва. Але з містом ознайомитися не вдалося. Неабиякий час зайняло влаштування в готелі. Встиг лише збігати на Володимирську гірку помилуватися широким Дніпром і мальовничим Подолом, куди спустився фунікулером. Подумав: ось добре б зробити і у нас в Полтаві подібний спуск з Білої альтанки (що на мисі Червоної площі) на Поділ... Після доповіді авторів і виступів експертів розгорнулася дискусія. Вплутався і я. Вийнявши з папки план міста, вказав, що між двома вокзалами - Південним і Київським - 8 кілометрів, і по генеральному плану Полтави основні заводи будуть розвиватися в районі Київського вокзалу, що викличе зростання потоку пасажирів з центру в нові райони зростаючого міста. Все це диктує необхідність будівництва трамвая. Одночасно зауважив, що у нас, як і в Києві, місто розташоване на горі та на Подолі, в заплаві річки, нам, крім трамвая, потрібен фунікулер. Це викликало веселе пожвавлення і головуючий зауважив:- Молодий, та ранній. Але аргументи за трамвай в Полтаві вагомі! Однак про терміни будівництва і готовності всього міського комунального господарства слід ще раз подумати і все підрахувати. На цьому закінчився розгляд проблеми про будівництво трамваю в нашому місті. Я поїхав повний надій, що в Полтаві будуть і трамвай, і фунікулер. Може бути, і було б, але всі плани обірвала війна".
У четвертий (і, ймовірно, востаннє) ідея трамвая в Полтаві виникла вже в 60-х роках. Місто було майже весь відновлено, з'являлися потужні заводи, будувалися і планувалися нові мікрорайони. Було розпочато будівництво першої черги лінії. Лінія була готова до 1962 року, але справа далі не пішла. Дійшли висновку, що використання трамвая в Полтаві не вигідно, і віддали перевагу тролейбусу, який вийшов на вулиці міста в цьому ж році. Побудована лінія була розібрана.
До речі, ті рейки, які ми бачимо (або бачили) на Жовтневій уздовж дороги або на мосту через Ворсклу - до трамваю стосунку не мають, це залізничні, а не трамвайні рейки. А шкода - адже так не вистачає затишній Полтаві веселих дзвінків яскраво розфарбованих вагончиків одного з найбільш екологічних і ергономічних видів громадського транспорту.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
ТОП новини
Спецтема
live comments feed...