У Полтаві чотири рази планували запустити трамвай

Трамвай в Полтаві міг з'явитися чотири рази: незадовго до революції, після, перед війною і в 60-х роках. Здавалося, що ось-ось - і загримлять по кільцю залізні вагончики, задзвенять на «каменке» рейки під колесами і блиснуть іскри біля Київського вокзалу від вже майже готової до прокладання контактної мережі...

Вперше ідея будівництва трамвайної системи в Полтаві виникла в 1910 році. Місто почало стрімко зростати і розвиватися, і виникло питання про запуск міського громадського транспорту. Розглядалося кілька варіантів видів транспорту: паровий трамвай, тролейбус і електричний трамвай. Перевагу було віддано електричному трамваю.

Наприкінці 1910 року Полтава уклала контракт з бельгійським Анонімним Товариством електричного трамвая і освітлення, яке запропонувало вигідний і зручний проект трамвайної мережі шириною колії 1000 мм. У 1913 році почався проект будівництва шляхів. Йшли деякі підготовчі роботи, і прокладати рейки планувалося почати в 1914 році. Однак почалася перша світова війна, яка завадила прокладати шляхи, і проект був закритий (цитата з Вікіпедії).

Повернулися до ідеї в 1922 році. За новим проектом трамвай повинен стати на рейки з шириною колії 1524 мм. У 1924 році почалося будівництво, були виділені кошти на придбання трамвайних рейок. Але будівництво було незабаром зупинено...

Втретє ідея була піднята в грізному 1939 році. Ось що пише про це тодішній головний архітектор міста Лев Вайнгорт в своїй книзі "Записки провінційного архітектора": "Влітку 1939 після ювілею (230-річчя) Полтавської битви мені було доручено виїхати до Києва в Міністерство комунального господарства. Як головний архітектор міста, я повинен був брати участь в засіданні технічної ради, де розглядався проект будівництва трамвая в Полтаві. У яскравий липневий день я вперше приїхав до Києва. Але з містом ознайомитися не вдалося. Неабиякий час зайняло влаштування в готелі. Встиг лише збігати на Володимирську гірку помилуватися широким Дніпром і мальовничим Подолом, куди спустився фунікулером. Подумав: ось добре б зробити і у нас в Полтаві подібний спуск з Білої альтанки (що на мисі Червоної площі) на Поділ... Після доповіді авторів і виступів експертів розгорнулася дискусія. Вплутався і я. Вийнявши з папки план міста, вказав, що між двома вокзалами - Південним і Київським - 8 кілометрів, і по генеральному плану Полтави основні заводи будуть розвиватися в районі Київського вокзалу, що викличе зростання потоку пасажирів з центру в нові райони зростаючого міста. Все це диктує необхідність будівництва трамвая. Одночасно зауважив, що у нас, як і в Києві, місто розташоване на горі та на Подолі, в заплаві річки, нам, крім трамвая, потрібен фунікулер. Це викликало веселе пожвавлення і головуючий зауважив:- Молодий, та ранній. Але аргументи за трамвай в Полтаві вагомі! Однак про терміни будівництва і готовності всього міського комунального господарства слід ще раз подумати і все підрахувати. На цьому закінчився розгляд проблеми про будівництво трамваю в нашому місті. Я поїхав повний надій, що в Полтаві будуть і трамвай, і фунікулер. Може бути, і було б, але всі плани обірвала війна".

У четвертий (і, ймовірно, востаннє) ідея трамвая в Полтаві виникла вже в 60-х роках. Місто було майже весь відновлено, з'являлися потужні заводи, будувалися і планувалися нові мікрорайони. Було розпочато будівництво першої черги лінії. Лінія була готова до 1962 року, але справа далі не пішла. Дійшли висновку, що використання трамвая в Полтаві не вигідно, і віддали перевагу тролейбусу, який вийшов на вулиці міста в цьому ж році. Побудована лінія була розібрана.

До речі, ті рейки, які ми бачимо (або бачили) на Жовтневій уздовж дороги або на мосту через Ворсклу - до трамваю стосунку не мають, це залізничні, а не трамвайні рейки. А шкода - адже так не вистачає затишній Полтаві веселих дзвінків яскраво розфарбованих вагончиків одного з найбільш екологічних і ергономічних видів громадського транспорту.

інформаційне агентство Полтава
Полтава трамвай
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
103 перегляди у вересні
Я рекомендую
Ніхто ще не рекомендував

Коментарі

Коментарі призначені для обговорення, вияснення цікавих питань

Спорт
Лідери серед букмекерів – контора William Hill – приймають ставки на перемогу лондонського «Арсеналу» із мізерним коефіцієнтом 1,08. У випадку нічийного результату можна підняти коефіцієнт 9,50. Найвищий коефіцієнт на перемогу «Ворскли» - 26. І це означає, що букмекери зовсім не вірять у перемогу полтавської команди. Про це повідомляє www.ukrinform.ua. Нагадаємо, матч між «Арсеналом» та «Ворсклою» відбудеться у Лондоні завтра, 20 вересня, о 20:00. Матч мож...
Політичні новини
Занепад Полтави став очевидним фактом для всіх, хто вміє думати й аналізувати. Щоб виправити ситуацію потрібно змінити не лише обличчя, потрібно змінити саму систему міської влади, яка вже давно не служить людям. Кому це під силу? Тільки місцевій політичній силі, яка б не залежала від рішень центральних офісів у Києві, а орієнтувалася б на потреби Полтави та її жителів. Саме такою є політична партія «Рідне місто». Основу команди складають відомі, з чималим...
Новини компаній
Діти дорослішають на диво швидко. І все раніше і раніше починають прагнути до самостійності. Самостійно ходити в секцію, повертатися зі школи або грати на вулиці без нагляду. Навіть самий самовідданий батько не в змозі бути з дитиною кожну хвилину. Але для кожного з батьків завжди важливо знати, що дитина в безпеці. Смарт-годинник для дітей вирішують цю проблему. Вони дозволяють не тільки знати, де дитина, але і як і з ким він спілкується. Це сучасний кори...
Пригоди
Пожежа сталася 18 вересня у Кременчуці на вулиці Якова Петруся. Загорілася господарча будівля. Була загроза, що вогонь перекинеться на розташований поруч житловий будинок. На місце події виїхали 7 працівників 14-ї Державної пожежно-рятувальної частини. Ліквідувати пожежу вдалося лише за годину. Частину будівлі вдалося врятувати. Вогонь встиг знищити 18 квадратних метрів покрівлі та покриття і металеві двері. Причини займання встановлюють. Про це повідомляє...
Суспільство
Водії полтавського громадського транспорту (автобусів і маршруток) сьогодні усі разом одночасно відмовилися безкоштовно перевозити пільговиків. Пенсіонерів змушують оплачувати проїзд, а на запитання у чому причина відповідають «Женщіна, безплатний проєзд пішов за Мамайом. Ніхто нам жодної копійки не компенсував і не збирається» До речі, за нашою інформацією, полтавські водії дійсно за 1,5 місяці перевезень пільговиків не отримали жодної компенсації від вла...
Пригоди
Чергова надзвичайна пригода за участю змії сталася 18-го вересня. 33-річного мешканця села Лютенька Гадяцького району на подвір’ї власного будинку за руку вкусила гадюка. Чоловіка госпіталізували до реанімаційного відділення Гадяцької ЦРЛ. Стан його здоров’я – середньої важкості. Про це повідомляє управління з питань цивільного захисту Полтавської ОДА. Нагадаємо, раніше на Полтавщині змії вкусили у воді 5-річного хлопчика та 27-річного чоловіка.
Новини компаній
Новий пасажирський маршрут Полтава-Дніпро-Маріуполь став більш доступним. Автобус відправляється щодня з АС Київська о 19-00, так само щодня в зворотному напрямку Маріуполь-Дніпро-Полтава буде відправлення з автовокзалу в 19-00. Комфортну і безпечну поїздку забезпечать сучасні автобуси марки SETRA місткістю від 40 до 55 осіб, обладнані кондиціонерами і DVD плеєрами. Ліцензований автоперевізник - ЗОРІН Ю.Є. пропонує великий автопарк сучасних, містких автобу...
Пригоди
18 вересня близько 20:00 сталася аварія на трасі Київ-Харків у Супрунівці. Зіткнулися ВАЗ під керуванням 33-річного чоловіка та Lexus, за кермом якого знаходилася 46-річна жінка. Внаслідок аварії постраждали водій ВАЗу та 12-річна пасажирка у Lexus. Про це повідомляє сайт поліції Полтавщини. Поліцейські встановлюють обставини ДТП. Відомості за фактом аварії внесли до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Нагадаємо, раніше на Полтавщині мотоцикліст врізав...
Політика
Запропонований на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів та ЖКГ Олексій Чепурко розповів про свої дії на посаді:            –        Буду робити все для того, щоб управління ЖКГ було максимально відкритим, в тому числі для журналістів. Буде проведено серйозний аудит, за його результатами ухвалюватимемо рішення, в тому числі й кадрові. Є питання щодо Сінельника. Першочергове завдання: підготовка міста до опалювального сезон...