В Україні з 1 листопада 2025 року почали діяти нові правила оформлення та продовження відстрочок від мобілізації. Замість черг до ТЦК процес переходить у цифровий формат. Тепер більшість відстрочок продовжуватимуться автоматично, а документи можна подати через застосунок «Резерв+» або у ЦНАП.
Журналісти 0532.ua поспілкувалися з речником Полтавського обласного ТЦК та СП Романом Істоміним, аби з’ясувати, як саме працюватимуть нові правила і що тепер потрібно знати тим, хто має право на відстрочку.
Як працюватимуть нові правила оформлення відстрочок
Головна мета нововведень - це зробити процес максимально прозорим, зменшити корупційні ризики й перевести систему у цифровий формат.
Зміни внесено до постанови Кабінету Міністрів України №560. Відтепер відстрочки можна оформити або продовжити через застосунок «Резерв+», а паперові документи подати не до територіальних центрів комплектування, а у ЦНАПах.
Одним із ключових нововведень стало автоматичне продовження відстрочок. Якщо підстави для відстрочки підтверджуються у державних реєстрах або не можуть змінитися з часом, людині не потрібно подавати нові заяви чи документи.
Це стосується таких категорій:
- люди з інвалідністю;
- тимчасово непридатні до служби;
- батьки трьох і більше дітей до 18 років;
- батьки дитини з інвалідністю до 18 років;
- батьки повнолітньої дитини з інвалідністю I чи II групи;
- ті, хто має дружину або чоловіка з інвалідністю I чи II групи;
- ті, хто доглядає за батьком або матір’ю з інвалідністю (своїми або чоловіка/дружини);
- жінки та чоловіки, які виховують дитину до 18 років, якщо їхній чоловік або дружина служить у війську;
- студенти денної або дуальної форми, які здобувають вищий рівень освіти, а також докторанти й інтерни;
- наукові, науково-педагогічні та педагогічні працівники, які викладають і працюють за основним місцем не менш як на 0,75 ставки;
- люди, чиї близькі родичі загинули або зникли безвісти під час бойових дій чи під час дії воєнного стану;
- родичі Героїв України, відзначених посмертно за мужність під час Революції Гідності;
- особи, незаконно позбавлені волі через агресію РФ;
- військові, звільнені з полону.
Такі зміни, за словами урядовців, мають не лише спростити процедуру, а й зменшити тиск на ТЦК, які відтепер зосередяться на ключових завданнях мобілізаційної роботи.
«Не всі довіряють ТЦК» - у Полтавському обласному ТЦК пояснили, як тепер працює система оформлення відстрочок
Журналісти 0532.ua поспілкувалися з речником Полтавського обласного ТЦК та СП Романом Істоміним, який детально розповів, як саме відбувається процес оформлення відстрочок після запровадження нових правил.
За його словами, з 1 листопада вже повноцінно запрацювала система, за якою українці подають документи на продовження або призначення відстрочки до Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП). Проте, попри зміни, сам механізм розгляду документів залишається незмінним усі подані матеріали зрештою потрапляють до ТЦК, де працює комісія, що ухвалює рішення про надання чи відмову у відстрочці.
Також він додав, що у працівники ЦНАП, приймають документи, сканують їх та передають в електронному вигляді до ТЦК, де вони перевіряються, після чого комісія ухвалює остаточне рішення.
Роман Істомін підкреслив, що ініціатива належить Міністерству оборони, яке і ухвалює рішення про такі зміни. Основна мета - це розвантажити ТЦК, усунути корупційні ризики та зробити процес максимально прозорим.
Стежте за усіма важливими новинами у нашому Telegram.